دوستان عزیز خوشحال می شویم عکس و خاطرات خود را برای ما ارسال نمایید تا در وبلاگ با نام شما قرار گیرد « آخرین بروز رسانی وبلاگ 1392/09/01 »
کلاک كرج
ما آرزوي سلامتي و تندرستي براي شما داريم « آخرین بروز رسانی وبلاگ 1392/09/01 »

کلاک كرج
قالب وبلاگ
نويسندگان
استخاره آنلاین با قرآن کریم

آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بچه های کلاک و آدرس kalak.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





< !تصاوير تصادفي>
کد رایگان چت روم دنیا

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

 

      

 "بانوي گل سرخ"......داستان زن و شوهري فرهيخته(شهيندخت سرلتی و همايون صنعتي) که با داشتن امکان و فرصت زيستن در بهترين شرايط مادي و معنوي ، در سال 1359 ترک ديار کرده و به شهر کوچک "لاله زار" کرمان رفته بودند تا به آنها بگويند :بياييد بجاي خشخاش ، گل سرخ بکاريم.......ابتدا با مقاومت اهالي روبرو ميشوند......يکسال بعد ، شوهر _همايون صنعتي_ را به اتهام "ترجمه کتابهاي آمريکايي" دستگير کرده و بمدت 5 سال به زندان اوين ميبرند....و زن _شهيندخت _ تنها و يک تنه به کار کاشت گل سرخ  ميپردازد........او و همسرش اينک مرده اند...ولي زنده اند.....800هکتار گل سرخ کاشته اند بجاي خشخاش ......بانوي گل سرخ و همسرش  زنده اند تا وقتي گل سرخ و "لاله زار" هست.......خوب است آدم طوري زندگي کند که وقتي ........

برای خواندن کامل این متن و دیدن عکس ها به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

كاخ سليمانيه

 

گرچه کاخ سلیمانیه کرج موزه نیست اما به واسطه دو تابلوی منقوش زیبا مربوط به دوران قاجار می توان از آن به عنوان موزه یاد کرد.در گوشه دنجی از دانشکده کشاورزی کرج بنایی مشهور به کاخ سلیمانیه در میان حصارهای توری به چشم می خورد که شاید بسیاری از دانشجویانی که هر روز از کنار این بنا می گذرند از وجود آن بی خبرند. کاخی که روزگاری میزبان پادشاهان قاجار بوده است. 


ادامه مطلب
[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:كاخ سليمانيه, ] [ 1:58 ] [ حامد آزادواری ]

جاذبه های گردشگری مذهبی آسارا

مسئول بقاع متبرکه اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کرج نیز در خصوص جاذبه های مذهبی آسارا به خبرنگار مهر گفت: 12 بقعه متبرکه در بخش آسارای کرج قرار دارد که این بقاع عبارتند از امامزاده های عبدالله و طاهر، جعفر، سلیمان، ابراهیم، حسین، محمد، عسگری، ابراهیم و محمدتقی، هاشم و هارون، رضی الدین و محی الدین، ابراهیم سپسهالار و حسن.

سعید عاملی ادامه داد: مرقد امامزادگان عبدالله و طاهر در کیلومتر 9 جاده کرج - چالوس و در روستای کندر قرار گرفته است. این آرامگاه، متعلق به دوره صفویه است و نه تنها گلزار شهدای منطقه که یکی از قبرستانهای روستا را نیز ایجاد کرده است. آستان امامزاده جعفر و روضه مبارکه سلیمان نیز در روستای ارنگه بزرگ قرار دارد که بنا بر عقیده اهالی، این دو امامزاده به همراه امامزاده ابراهیم هم دوره بوده اند. بارگاه امامزاده ابراهیم نیز در یکی از آبادیهای وسیع و پرجمعیت بخش آسارای کرج یعنی کلوان و در میان باغات گیلاس و آلبالو قرار دارد.


ادامه مطلب
[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:جاذبه های گردشگری مذهبی آسارا,آسارا, ] [ 1:55 ] [ حامد آزادواری ]


کاخ رضاشاهی گچسر     

وی در خصوص کاخ رضاشاهی گچسر نیز افزود: روستای گچسر با کیفیت معماری جذاب و خانه های کهنسال با شیروانی و اشکوبه یا ایوانچه های دلپسند، درون دره ای شگرف جای گرفته و چشم اندازی زیبا را به وجود آورده است. در سال 1317 همزمان با احداث تونل کندوان، رضاشاه در این آبادی خوش آب و هوا کاخی ظریف برای خود ساخت تا ضمن اقامت در آن بتواند از نزدیک، شاهد فعالیت ساخت تونل باشد. همچنین در جوار این کاخ، هتلی نیز برای اقامت مهندسین سازنده تونل احداث شد. کاخ رضاشاهی گچسر با گچبریها و شومینه های زیبا تزئین شده، سقف آن بیش از سه متر ارتفاع دارد و پنجره های بلند آن چشم انداز زیبایی را به وجود آورده اند. 20 سال بعد از ساخت کاخ و هتل یادشده، یعنی در سال 1337 هتلی دیگر با معماری جدیدتر به این مجموعه اضافه شد که هم اکنون به عنوان هتل گچسر در اختیار مسافران قرار می گیرد و بنیاد مستضعفان اداره آن را بر عهده دارد.

کارشناس اداره میراث فرهنگی کرج خاطرنشان کرد: جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی آسارا به موارد یادشده محدود نمی شود و جاذبه های دیگری از جمله آبشارهای نوجان و کلها، قله های کهار، کرچون، آزادکوه و سوتک، کاروانسرای ناصرالدین شاه در کندوان، پل ناصرالدین شاه در پیچ سرهنگ، قلعه دختر (جنب تونل کسب در ابتدای راه روستای کسیل)، سنگ نبشته آب در گردنه عسلک و قلعه سلسال زرتشت در ارتفاعات سیجان، چاران، واریان نیز در دل این بخش پرجاذبه قرار گرفته است.

[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:کاخ رضاشاهی گچسر, ] [ 1:53 ] [ حامد آزادواری ]

کاخ شهرستانک  

به گفته دهقان عمارت ییلاقی شهرستانک نیز به عنوان یک اثر ملی در کیلومتر 55 جاده کرج - چالوس و در چهار کیلومتری شرق روستای شهرستانک در یک منظرگاه طبیعی بسیار زیبا از دامنه کوه "گل کیله" ساخته شده است. این کاخ به دوره قاجاریه بازمی گردد و از کاخهایی به شمار می آید که شاهان قاجار برای گریز از گرمای طاقت فرسای تهران در فصل تابستان، در مناطق خوش آب و هوا برای خود بنا می کردند. این مجموعه بنا به دو بخش کاملا متفاوت تقسیم می شود که این دو بخش عبارتند از: بخش بیرونی(دیوانخانه) و بخش اندرونی(حرمسرا)

[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:کاخ شهرستانک , كرج, ] [ 1:52 ] [ حامد آزادواری ]

برج آرامگاهی میدانک

کارشناس اداره میراث فرهنگی شهرستان کرج در زمینه جاذبه های گردشگری تاریخی آسارا اظهار داشت: برج آرامگاهی میدانک یا برج تهمینه به عنوان یکی از آثار ملی از مهمترین آثار تاریخی آسارای کرج است. این برج در کیلومتر 60 جاده کرج - چالوس و در روستای میدانک واقع شده و قدمت آن به دوره تیموری بازمی گردد. فضای داخلی برج دارای پلان مربع شکل است که چهار قوس عقب نشسته آن در هر ضلع، پلان چلیپایی را در ذهن تداعی می کند. پوشش برج به صورت گنبدی دوپوش(مخروطی، رک) بوده که در حال حاضر، پوشش بیرونی از بین رفته و تنها پوش زیرین باقی مانده است. بنای یادشده دارای تزئیناتی از قبیل کاربندی و قطاربندیهای داخل فضای ایوان و بقعه است و مصالح به کار رفته در ساخت برج نیز، سنگ، گچ و نوعی ملاط ساروج است.

[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:برج آرامگاهی میدانک, ] [ 1:50 ] [ حامد آزادواری ]

موقعیت و تقسیمات کشوری

کرج با ۱۶۲ کیلومتر مربع وسعت در ۳۵ کیلومتری غرب تهران و در دامنه جنوبی رشته کوههای البرز قرار گرفته‌است. این شهرستان از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهرستان شهریار و استان مرکزی، از غرب به شهرستان ساوجبلاغ و قزوین و از شرق به استان تهران محدود است. جلگه پهناور کرج با ارتفاع متوسط ۱۳۲۰ متر از سطح دریا در مسیر راه ارتباطی وسایط نقلیه حامل کالاهای وارداتی و صادراتی از مرز ترکیه و آذربایجان و به مقصد تهران و بالعکس است. کوههای البرز استان مازندران و کرج را از هم جدا کرده‌است. دهستان کرج در میان دره‌های پرپیچ‌وخم البرز و در اطراف جاده چالوس قرار دارند. از تونل کندوان تا روستای مراد تپه در غرب اشتهارد، حوزه فرمانداری کرج را تشکیل می‌دهد. حوزه فرمانداری کرج در سال ۱۳۳۷ برای جمعیتی در حدود ۳۵ هزار نفر و با وسعتی در حدود ۵۸۳۰ کیلومتر مربع بنیاد شد. این شهرستان تا سال ۱۳۶۸ دارای چند بخش شامل: مرکزی، شهریار، رباط کریم و طالقان و اشتهارد بود، ولی پس از تبدیل بخش‌های شهریار و رباط کریم و ساوجبلاغ به شهرستان چهار بخش از آن جدا گردید و هم‌اکنون شامل دو بخش مرکزی و اشتهارد و هفت دهستان است. بخش مرکزی با ۶ دهستان به نام‌های: نسا، آسارا، آدران، کمال آباد، گرمدره از تونل کندوان تا (ماهدشت) یا مرد آباد یا همان شاهدشت قدیم را شامل می‌شود. بخش اشتهارد که از احمدآباد تا مرادتپه ادامه دارد، تنها یک دهستان به نام پلنگ آباد (رحمانیه) دارد.

[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:موقعیت و تقسیمات کشوری, تقسیمات کشوری, ] [ 1:33 ] [ حامد آزادواری ]

 

کلان شهر کرج از دیرباز، پل ارتباطی و گلوگاه بسیار مهمی در حد فاصل تهران- قزوین و شهرهای استان مازندران بوده‌است. همچنین در طی سه دهه گذشته با ایجاد شبکه راه‌های جدید و احداث آزادراه‌های منشعب و عبوری از آن بر اهمیت این شهر در مسیر ارتباطی تهران به کشورهای اروپایی افزوده شده‌است. مهم‌ترین راه‌های ارتباطی کرج عبارت‌اند از:

  1. آزادراه تهران- کرج- قزوین به طول ۱۵۹ کیلومتر

  2. راه آسفالته کرج- هشتگرد به طول ۳۸ کیلومتر

  3. راه آسفالته کرج- چالوس به طول ۱۶۱ کیلومتر

  4. راه آسفالته کرج- شهریار به طول ۱۸ کیلومتر

  5. راه آسفالته کرج- بوئین زهرا به طول ۹۸ کیلومتر

  6. راه آسفالته کرج- رباط کریم به طول ۴۰ کیلومتر

  7. راه آسفالته کرج- گاجره – دیزین- شمشک به طول ۸۲، ۸۸ و ۱۰۳ کیلومتر

 

آزادراه تهران-کرج

همچنین در سال ۱۳۸۰ انواع راه‌های موجود در شهرستان کرج (آسفالت، اصلی، فرعی، شنی) بالغ بر ۶۳۶ کیلومتر بوده‌است. پایانه‌های مسافربری کرج نقش عمده‌ای را در زمینه ترابری و جابجایی بار و مسافر از مقصد کرج به سوی نقاط مختلف ایران بر عهده دارند. همچنین در سال ۱۳۷۷ فعالیت روزانه قطار سریع‌السیر کرج- تهران (مترو-خط ۵) مورد بهره‌برداری قرار گرفت و از ایستگاه مرکزی کرج تا ایستگاه صادقیه (آریاشهر) تهران می‌توان استفاده نمود و ادامه مسیر در جنوب تهران به ایستگاه شهر ری و بهشت زهرا و شمال تهران به ایستگاه میرداماد منتهی می‌گردد. در حال حاضر مترو در مسیر کرج- مهرشهر به طول ۱۱ کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفته‌است. ایستگاه راه آهن شهر کرج که در قسمت جنوب آزادراه تهران-کرج قرار دارد یکی دیگر از شبکه‌های انتقال مسافر و بار می‌باشد که فاصله آن از تهران به کرج ۴۱ کیلومتر و از ایستگاه کرج تا قزوین ۱۰۳ کیلومتر است.

[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:حمل و نقل وشبکه ارتباطی كرج,, ] [ 1:29 ] [ حامد آزادواری ]

مشاهیر كرج

  • ابوبکر کرجی، ریاضی دان و آب شناس

  • محمد شاه‌بختی، دومین سپهبد ارتش ایران

  • محمدصادق فاتح، سرمایه دار

  • عباسعلی زالی، نماینده مجلس

  • جعفر شجونی، نماینده مجلس

  • فاطمه آجرلو، نماینده مجلس

  • محسن کازرونی، امام جمعه

  • مهرانه مهین ترابی، بازیگر

  • حمید توکلی کرمانی، نویسنده

  • امیررضا بیگدلی، نویسنده

  • حمیدرضا شیرمحمدی، روانپزشك

  • نعیم سعداوی، فوتبالیست

  • ابراهیم صادقی، فوتبالیست

  • محمد نصرتی، فوتبالیست

  • مرحوم آیت‌الله اشتهاردی، مدرس حوزه علمیه قم و از اساتید رهبری

  • حجت الاسلام مرحوم محمد محمدی اشتهاردی، محقق و نویسنده ۲۰۰ جلد کتاب

  • روح الله داداشی،مرد آهنین سال

  • علیرضا حیدری ،قهرمان کشتی دنیا

 

 

 

 

مکانهای مهم و مشهور شهر كرج

  • پژوهشگاه مواد و انرژی

  • زندان گوهردشت

  • زندان قزلحصار

  • فرودگاه پیام

  • کاروانسرای شاه عباسی

  • کاخ شمس (مروارید)

  • کاخ سلیمانیه

  • مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته‌ای کرج

  • دبیرستان و مرکز پیش دانشگاهی البرز (کالج البرز) موسسه آموزشی علمی البرز

  • مرکز آموزشی شهید سلطانی (دفتر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان)

  • مرکز تربیت مربی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

  • مرکز تحقیقات و اصلاح بذر

  • موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

  • شرکت مدیریت تولید برق شهید منتظرقائم (نیروگاه شهید منتظرقائم - یا نیروگاه فردیس)

محله‌ها هاي كرج

از محله‌های قدیمی کرج که دارای ساکنین اصیل و بومی هستند می‌توان به محله‌های مصباح، حاجی‌آباد، جوادآباد، آسیاب برجی، حصارک، میان‌جاده، حصار، کلاک و سرحدآباد اشاره کرد. گویش بومی کرج که به گویش‌های ایرانی مناطق شمالی‌تر همانندی داشته در این محله‌ها صحبت می‌شده‌است.[۴]

دیگر محله‌ها:

  • چهارراه طالقانی

  • اتحاد

  • شهرک استادان

  • اسلام‌آباد

  • آسیاب برجی

  • اصفهانی‌ها

  • اکبرآباد

  • آسارا

  • باغستان

  • محله بهار

  • جهانشهر

  • جوادآباد

  • چهارصددستگاه کرج

  • جعفرآباد (جعفریه)

  • حاجی‌آباد

  • حسن‌آباد

  • حسین‌آباد

  • حصار

  • حصار بالا

  • حصارک

  • حیدرآباد

  • خیابان فردوسی

  • دهقان‌ویلا

  • دولت‌آباد

  • رزکان نو

  • زیبادشت

  • ساسانی (شهید صدوقی)

  • سرجوب

  • سرحدآباد

  • سهرابیه

  • شاهین ویلا

  • شهر صنعتی

  • شهرک ۱۱۰

  • شهرک امام

  • شهرک امام رضا

  • شهرک جهازی‌ها

  • شهرک ذوب آهن

  • شهرک شاهد

  • شهرک شهید رستمی

  • شهرک شهید مطهری

  • شهرک شیخ سعدی

  • شهرک فرهنگیان

  • شهرک وحدت

  • شهرک یاس

  • شکرآباد

  • عظیمیه (شهرک رسالت)

  • فاز ۴

  • فردیس

  • قزلحصار

  • قلمستان

  • کلاک

  • کوی امامیه

  • کوی بنفشه

  • کوی شقایق

  • کوی قائم

  • کوی کارمندان جنوبی

  • کوی کارمندان شمالی

  • کوی مدرس

  • کوی ولی‌عصر

  • کیانمهر

  • گلشهر

  • گوهردشت (رجایی‌شهر)

  • مرکز شهر کرج

  • مصباح کرج

  • ماهدشت

  • محمد شهر

  • مهرویلا

  • مهرشهر

  • نوروزآباد

  • همت‌آباد

  • وسیه

  • وهرجرد

  • ویان

  • شهرک پیشاهنگی

  • شهرک گلدشت

[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, ] [ 1:39 ] [ حامد آزادواری ]

دانشگاه‌ها و مراکز علمی گسترده مستقر در شهر کرج

  • پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

  • دانشگاه هنر

  • دانشگاه تربیت معلم

  • دانشگاه جامع علمی - کابردی

  • دانشگاه پیام نور

  • دانشکده علوم پزشکی

  • آموزشکده فنی شهید بهشتی

  • آموزشکده عالی سما واحد کرج

  • آموزشکده عالی محیط زیست کرج

  • دبیرستان و مرکز پیش دانشگاهی البرز (کالج البرز) موسسه ی فرهنگی آموزشی البرز

  • دبیرستان و مرکز پیش دانشگاهی دهخدا

  • موسسه علمی فرهنگی پژوهندگان علم كرج

[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, ] [ 1:37 ] [ حامد آزادواری ]

مراحل گسترش تاریخی شهرستان

کرج با قدمتی دیرینه و جمعیتی انبوه و پیشینه‌ای تاریخی تا رسیدن به کلانشهر کنونی راه پر پیچ و خمی را پیموده‌است. کرج در محدوده خیابان‌های کشاورز و مصباح، روستایی تابع بخش ساوجبلاغ از توابع حوزه ۱۹ تهران بود و در این دوره مراکز اداری و تجاری آن گاهی تهران، برغان، کردان و هشتگرد بوده‌است. سپس شهر کرج تابع شهرستان تهران شد و نمایندگی‌های ادارات مرکزی به رتق و فتق امور آن می‌پرداختند. این شهرستان با جهشی سریع از دوره روستایی و شهری گذشت و منطقه بسیار وسیعی را در بر گرفت. اشتهارد، شهریار، طالقان، ساوجبلاغ، کوهپایه و بخش حومه تابع استان تهران، همه قلمرو کرج به حساب می‌آمد. پس از انقلاب اسلامی، با گسترش سریع و افزایش جمعیت و پیدایش قطب‌های جاذبه‌ای، کرج به چندین شهرستان و منطقه تقسیم شد؛ که اینک هر کدام از بخش‌های پیشین به یک شهرستان و بسیاری از روستاهای اقماری آن خود به شهر و شهرک‌هایی تبدیل شده‌اند.

محدوده‌ای که امروز کرج بزرگ (شهر کرج) نامیده می‌شود، در گذشته شامل روستاهایی تابع حوزه کن، شهرستان شمیران، ساوجبلاغ و شهریار بوده است؛ و کلاک، سرجو، حصار، وسیه، باغ پیر، بیلقان، حسین‌آباد بیلقان، علی‌آباد پرگیرک، تپه مرادآباد، بیدستان، صحرای ویان، جوادآباد، نهر رستم، دره دروا، حسن‌آباد، حاجی‌آباد، صوفی‌آباد، وهرجرد (ورگرد)، دلمبر، حیدرآباد، میان‌جاده، شنبه‌دژ، نوزمین، سیاه کلان، کسین، کارخانه قند، حسین‌آباد مهرشهر، جو مردآباد، سرحد آباد، آسیا برجی، سرآسیاب، ده کرج، حسین‌آباد راه‌آهن، شهر صنعتی، اطراف امامزاده طاهر و امامزاده حسن، باغ فلاحت و مناطق دیگری که درسال‌های اخیر در محدوده شهر کرج قرار گرفته، را در بر می‌گرفته‌است.

پس از سرشماری سال ۷۵ و دوره جدید ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و ضرورت‌های عدیده، به نظر می‌رسد که کرج تا رسیدن به مرحله استانی مهم فاصله‌ای نداشته باشد.

[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, ] [ 1:31 ] [ حامد آزادواری ]


امامزاده طاهر (آرامگاه هنرمندان)
 

امامزاده محمد


کاخ سلیمانیه
 

پل شاه عباسی

غار یخ مراد

روستای آتشگاه

حمام تاریخی مصباح

[ چهار شنبه 19 بهمن 1387برچسب:, ] [ 23:0 ] [ حامد آزادواری ]

سالن همايش نژاد فلاح

[ چهار شنبه 19 بهمن 1385برچسب:, ] [ 22:55 ] [ حامد آزادواری ]

كاخ شمس

[ چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, ] [ 22:34 ] [ حامد آزادواری ]

گچسر

   

ورودی شهر گچسر (جاده چالوس کیلومتر ۶۵) سمت چپ جاده پلی روی رودخانه کرج وجود دارد که شما را به جاده آزادبر هدایت می کند. این جاده پس از طی ۲-۳ کیلومتر خاکی می شود و اگر این جاده را ۱۰ کیلوتر ادامه دهید به یک آبشار بزرگ می رسید. پشت این آبشار بزرگ دریاچه کوچکی است که در فصل گرما برای شناکردن ایده آل است. بعد از این آبشار منطقه آزادبر شروع می شود . این منطقه شامل رودخانه ای پرآب با چندین آبشار زیبا و پر از گیاهان و گلهای متنوع است که شما را محو خود خواهد کرد. یک روز کامل در این منطقه سرسبز در کنار رودخانه و کباب و .... روزی به یاد ماندنی را برای شما به وجود خواهد اورد.

[ سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, ] [ 1:16 ] [ حامد آزادواری ]

كردان

اتوبان کرج قزوین بعد از شرکت سوپا (۱۰ کیلومتر بعد از کرج) خروجی شهرک کوهسار (کردان) .

جاده کردان که تا دامنه های رشته کوههای البرز مرکزی ادامه می یابد دارای مناظر بسیار زیبا در فصلهای مختلف سال است.

مناظری بکر که هنوز مورد هجوم مردم قرار نگرفته است. عکسهای بالا مربوط به اواخر أبان و اوایل آذرماه است.

این جاده در جوار رودخانه کردان است که در فصل پائیز و بهار پرآب است.در ادامه این جاده به ۴ قسمت تقسیم می شود:

  

   

۱) جاده ای که به روستای برقان و سپس به باغستان کرج ختم می شود.

۲) جاده خاکی که از روستای سنج می گذرد و در ادامه با پیاده روی به جاده چالوس (محدوده آدران) ختم می شود در بهار این جاده دارای آبشار زیبائی است.

۳) جاده ای که به روستای ورده ختم می شود. این روستا پر از درختان گردو و سیب و گیلاس و آلبالوست و روستائی زیارتی محسوب می شود. امام زاده این روستا دارای زائران زیادی از مناطق همجوار است.

۴) جاده ای که پس از گذر از ولیان به روستای اسکولدر ختم می شود.

[ سه شنبه 11 بهمن 1385برچسب:, ] [ 1:5 ] [ حامد آزادواری ]

 ارتفاعات و پیست بین المللی اسکی دیزین

از معروف‌ترین و مشهورترین ارتفاعات ایران و جهان است که در شمال کرج واقع گردیده است. این ارتفاعات که در زمستان و بهار پوشیده از برف است مهمترین پیست اسکی کشور و منطقه خاورمیانه را در خود جای داده و همه ساله پذیرای تعداد زیادی از توریست‌های داخلی و خارجی جهت ورزش مفرح اسکی است.

 

همچنین پیست اسکی روی چمن در فصل تابستان طرفداران زیادی را به سمت دیزین جلب می‌نماید. در تابستان نیز ارتفاعات پوشیده از انواع گل‌های وحشی و گیاهان دارویی و همچنین دارای هوای خنک است. لازم به ذکر است که یکی از مهمترین و مجهزترین امکانات رفاهی و تفریحی شامل هتل و رستوران و تله کابین و تله اسکی در این ارتفاعات وجود دارد .

[ سه شنبه 10 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:57 ] [ حامد آزادواری ]

 غار یخ‌مراد

غار یخ‌مراد واقع در کیلومتر 60 محور کرج به چالوس در روستای کهنه‌ده یکی از دیدنی‌های منطقه کرج است که از نظر زمین‌شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند تفرجگاهی مناسب جهت سیاحان، کوهنوردان و خانواده‌ها باشد.

[ دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:41 ] [ حامد آزادواری ]

 رودخانه کرج و سد امیر کبیر

رودخانه کرج از کوههای سر به فلک کشیده رشته کوه‌های البرز در شمال کشور ایران سرچشمه گرفته و در انتها به دریاچه نمک واقع در نزدیکی شهر قم وارد می‌شود. این رودخانه قبلا تمامی باغات شهر کرج و منطقه ییلاقی سرحد آباد و شهر شهریار و ساوجبلاغ را آبیاری می‌کرد ولی در چند سال اخیر به دلیل رشد بی‌رویه در کلان شهر تهران میزان عمده آب این رودخانه برای مصرف شرب به تهران منتقل می‌شود.


سد امیر کبیر (سد کرج) که در مقیاس جهانی یکی از بزرگترین سدهاست اولین سدچند منظوره ایرانمحسوب می گردد . سد امیر کبیر در شمال شهر کرج و در 25 کیلومتری محور کرج به چالوس واقع شده و دریاچه این سد که به و سیله رودخانه پرآب کرج تغذیه می‌گردد یکی از مهمترین مرکز طبیعی پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان و نمونه نادر خال قرمز است که امکانات مطلوبی را جهت ورزش مفرح و پر طرفدار ماهی‌گیری فراهم آورده است.

طول این دریاچه در زمان تکمیل بودن ظرفیت آب پشت سد به مسافتی بالغ بر 5500 متر می‌رسد و محیط بسیار مناسبی برای انواع ورزش‌های آبی از جمله اسکی روی آب و قایقرانی و غواصی است

 

[ دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:34 ] [ حامد آزادواری ]

۱.بیلقان۲.باغ پیر۳.وینه۴.سرودار۵.پورکان۶.کندر۷.نمرک (نصرت آباد) ۸.آدران۹.ارنگه۱۰.گوراب۱۱.سیجان۱۲.جی۱۳.خور۱۴.سرزیارت ۱۵. نوجان۱۶. خوزنکلا۱۷. کوشک بالا۱۸. واریان۱۹. پلخواب20. کلوان۲1. کلها۲2. آیگان۲3. سیرا۲4.ماهان۲5. ری زمین۲6. آسارا۲7. تکیه ( سپهسالار)۲8. مورود۲9. کیاسر30. درده۳1. همه جا۳2. شهرستانک۳3. سرک 34. شلنک۳5. لونیز۳6. تنگه گسیل۳7. گرماب۳8. میدانک۳9. گشنادر40.سرخدر۴1. حسنکدر۴2. نسا۴3. ملک فالیز۴4. کوشکک۴5. امام چشمه۴6. وله۴7. آسیاب درگاه۴8. کهنه ده۴۹. آزادبر۵۰. گچسر۵۱. وارنگ رود۵۲. ولایت رود۵۳.نشتارود54. ورزن55.چاران56. ابهرک57.لیلستان

[ دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:, ] [ 22:46 ] [ حامد آزادواری ]

جاذبه های گردشگری کرج- پاراگلایدر

پاراگلایدر یکی از جاذبه های گردشگری کرج است. بعد از تهران ، شهر کرج اکنون به لحاظ شمار پرنده ها و فعالیت در این رشته مقام دوم در کشور را دارد.
این روزها نگاه بیشتر شهروندان کرج بخصوص آنانی که عصرگاهان برای تفریح و رفع خستگی به بوستان نبوت این شهر می آیند، رو به آسمان است. چترهای رنگارنگی که در انتهای بندهای متصل به آن یک و یا حتی دو جوان در دل آسمان همچون پرندگان سبک بال به این سو و آن سو می روند، منظره ای زیبا و دیدنی خلق می کند.
بوستان نبوت کرج اصلی ترین محل فرود این پرندگان است ، آنگاه که از اوج آسمان به زمین نزدیک می شوند، اغلب در میان حلقه ای از شهروندان بخصوص جوانان و نوجوانانی فرود می آیند که درنگاههای تحسین برانگیز آنان می توان کمی هم بوی حسرت را استشمام کرد.
بی تردید حسرت پرواز از ابتدای خلقت برای انسان آرزویی دیرینه بوده است و اکنون پس از گذشت بیش از یک قرن که برادران ویلبررایت نخستین پرواز را برای انسان محقق کردند باگسترش علم و فناوری ، این آرزو حتی جنبه تفریحی ، ورزشی و سرگرمی نیز بخود گرفته است .
در یک بعدازظهر گرم امردادماه جاری در بوستان نبوت ، نگاه جمعی ازمردم
رو به آسمان است و برخی از آنها برای جلوگیری از تابش آفتاب دستهای خود را سایه بان چشمها قرار داده اند، یکی از پرندگان لحظه به لحظه به زمین نزدیک می شود.
این پرنده با بال رنگین ونسبتا بزرگش پس از چند گردش در آسمان بوستان نبوت در نقطه ای که به دلخواه انتخاب کرده است ، فرود می آید، او یک دختر نوجوان است .
او در میان چشمهای حیرت زده حاضران که شاید انتظار دیدن یک دختر پرنده
را نداشتند، مشغول جمع کردن چتر یا همان بال پروازیش می شود و نخستین پرسش خبرنگار ایرنا را اینگونه پاسخ می گوید: پرواز حس غریب و غیرقابل توصیفی است .
مهلا سلطانی که حدود 18 سال سن دارد، گفت : اون بالا به هیچ چیز فکر نمی کنم به جز لذت پرواز و وقتی احساس می کنم به خدا نزدیکترم ، وجودم آنچنان لبریز از آرامش می شود که نمی توانم بیان کنم .
او می گوید: جالب است که در کودکی اصولا از ارتفاع می ترسیدم و هنگامی که به این ورزش روی آوردم ، خانواده ام به شدت مخالفت می کردند اما اکنون
برای پرواز لحظه شماری می کنم و پرواز بهترین لحظه های زندگی من است .
بهمن کهن ترابی جوان 23 ساله یکی دیگر از پرندگان با پاراگلایدر است که آسمان کرج را به جولانگاهی برای خودش بدل کرده وگاه یکی دیگرازدوستان خود را در لذت پرواز شریک می کند.
او نیز قادر به توصیف احساسش آنگاه که در آسمان به این سو آن سو می رود، نیست و از همین رو همان ابتدای گفت و گو به خبرنگار ایرنا پیشنهاد می کند که برای درک عشق پرواز با او در آسمان همراه شود.
کهن ترابی می گوید: یکی از خویشانش مشوق پرواز او بوده است و باوجود مشکلات و موانع نظیر نبودن سایت پرواز و مکانهای مناسب فرود و بخصوص قیمت چند میلیون تومانی چتر پرواز که به گفته وی باید ازخارج وارد شود کماکان به پرواز ادامه خواهد داد.
او معتقد است : هیچ ورزش و تفریحی جای پرواز را نمی گیرد و براین باور
است که اگر بستر و امکانات این ورزش فراهم شود جوانان علاقمند بسیاری در کرج هستند که همواره در حسرت پرواز به سر می برند اما توان مالی تامین امکانات پرواز را ندارند.
اکنون تیمی از پرندگان با پاراگلایدر درکرج با عنوان آسمان آبی تشکیل شده که شهرام بهمنی از پرندگان و مربیان مجرب این تیم بشمار می رود.
بهمنی می گوید: پرواز با پاراگلایدر در کرج از دو سال اندی پیش رواج یافت و اکنون حدود 50 نفر در این شهر بصورت جدی در این ورزش فعالند و اکثر قریب به اتفاق آنان دارای بال چتر اختصاصی هستند.
وی تاکید کرد: تیم آسمان آبی کرج همکاری نزدیکی با هیات ورزشهای هوایی
تهران دارد و بطور کلی پرواز با پاراگلایدر زیر نظر فدراسیون کوهنوردی است .
وی تصریح کرد: باوجود این ، تاکنون کوچکترین کمکی از سوی این فدراسیون
به فعالان رشته پرواز در کرج نشده است و هر امکانی از جمله ایجاد یک سایت
دست ساز پرواز در نزدیکی ده سیاکلان توسط خود علاقمندان ساخته شده است .
بهمنی که به گفته خودش بخاطر شغل پدرش در یک پایگاه هوایی بزرگ شده و از همان اوان کودکی عاشق پرواز بوده است می گوید: اگر مسوولان کشوری و مدیران محلی همکاری بیشتری در ارایه امکانات به علاقمندان این رشته داشته باشند، بدون شک پرواز آنقدر جاذبه دارد که می تواند جوانان بی شماری را مجذوب خود کند.
وی با اشاره به اینکه حتی راه دسترسی به سایت پرواز موسوم به گردکی در سیاکلان را خود پرنده های کرج ایجاد کرده اند، گفت : اکنون یکی از مشکلات عمده پرندگان با پاراگلایدر در کرج نبود یک محل مناسب برای فرود است
وی افزود: شاید یکی از علتها این باشد که این رشته و ویژگیهای آن هنوز
آنگونه باید معرفی و شناخته نشده است که به همین دلیل تیم آسمان آبی کرج
درصدد برگزاری همایشی با شرکت دیگر پرنده ها از دیگر استانهاست .
به گفته وی ، بعد از تهران ، شهر کرج اکنون به لحاظ شمار پرنده ها و فعالیت در این رشته مقام دوم در کشور را دارد و میزبانی همایشی در این خصوص می تواند به رونق این ورزش کمک شایانی کند.
بهمنی یادآور شد: اکنون با حدود دو جلسه آموزش تئوری و حداقل 15 جلسه عملی ، علاقمندان می توانند رفته رفته لذت پرواز را تجربه کنند.
توصیف حس ناشی از غوطه ور بودن در آسمان و چشم انداز زمین از آن بالا، برای این مربی و پرنده پاراگلایدر نیز مقدور نیست همانگونه که دیگر پرنده های مورد گفت و گو هم از بیان آن عاجز بودند، بهمنی اما، پرواز را رویای شیرین خوابهای گذشته و واقعیت ملموس کنونی می داند.
درمیان شهروندانی که چشم به آسمان دوخته و نظاره گر حرکت سیال جوانان سوار بر پاراگلایدر در آسمان بوستان نبوت کرج هستند، گفته های یک مرد میانسال جاافتاده جالب و شنیدنی به نظر می رسد.
او توام با حسرت خاص ناشی از گذر زمان می گوید: در دوره جوانی و نوجوانی ما برخی بادبادک هوا می کردند و برخی دیگر با اوج گیری کبوترهایشان به وجد می آمدند و لذت می بردند، اما حالا دیگر جوانها خود به
پرواز درمی آیند و لذت می برند، براستی که آن وقتها هیچ کس نمی توانست حتی گوشه ای از پرواز جوانان امروز را تصور کند.

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:57 ] [ حامد آزادواری ]

کاروانسرای شاه عباسی

آنگاه که نخستین خشتهای کاروانسرای شاه عباسی در کرج بنا نهاده می شد تصور اینکه بعد از حدود 350 سال این خطه به کلانشهری با وضعیت فعلی بدل شود، امری محال به نظر می رسید
به گفته کهنسالان کرجی، گسترش این دیار که تا چند دهه پیش "ده کرج" نامیده می شد از نزدیکی همین کاروانسرا آغاز شد و رفته رفته آنقدر بزرگ شد که اکنون در رده چهارمین کلانشهر کشور قرار گرفته است.
در مورد تاریخ و پیشینیه کرج همین بس که یکی از نخستین خشت های دست ساز انسان با قدمتی بیش از هشت هزار سال درمنطقه ای موسوم به تپه ازبکی دراین خطه کشف و چند سال پیش به دبیر کل سازمان ملل هدیه شد.
خطه کرج باوجود این تمدن کهن اما سهم چندانی از آثار باستانی و تاریخی برای ارایه ندارد، موضوعی که کارشناسان و باستانشناسان نیز به آن اذعان دارند.
اکنون ازآن همه شکوه و عظمت گذشته، چند بنای تاریخی که شاید قدیمی ترین آن همان کاروانسرای شاه عباسی باشد، باقی نمانده که به زعم کارشناسان صرف نظر از عوامل طبیعی، دست اندازیهای انسان از یک سو و بی توجهی و حفاظت نکردن آنها از سوی دیگر، زمینه ساز نابودی آنها شده است.
هر چند که طی سالهای اخیر با توسعه صنعت گردشگری و اهمیت آن در اشتغال و اقتصاد، بقایای آثار تاریخی کرج مورد توجه قرار گرفته اما بسیاری از مردم و بخصوص کارشناسان طبیعت کم نظیر این خطه را مرکز ثقل صنعت گردشگری می دانند.
اکنون ١١٠ اثر و بنای تاریخی در این شهرستان تحت حفاظت اداره میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته که نیمی از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
کاروانسرای شاه عباسی، کاخ سلیمانیه، کاخ ناصرالدین شاه، حمام تاریخی مصباح، مسجد اعظم، پل تاریخی و نیز کاخ مروارید، از جمله ابنیه تاریخی کرج بشمار می روند که می تواند توجه گردشگران را برانگیزد.
با همه بی مهری ها به آثار و ابنیه تاریخی کرج،اما وجود طبیعت کوهپایه ای با چشم اندازهای زیبا، سرسبزی به همراه آبشارها، چشمه سارها، رودخانه ها و آب و هوایی روحبخش، کماکان این منطقه را در زمره کانونهای مهم گردشگری قرار داده است.
از پیست اسکی دیزین گرفته تا قندیل های غار یخ مراد و دریاچه زیبای سد امیرکبیر تا مناظر بدیع سد طالقان، دشت چشم نواز لاله ها و روستاهای سرسبز و مفرح برقان، کردان، آتشگاه، آدران و آبشار "نوجان" و مکانهایی از این دست، همه و همه دارای جذابیتهایی هستند که می تواند درخاطره هر میهمان و گردشگری باقی بماند.
درختان انبوه، رودخانه خروشان، ارتفاعات مناسب پیاده روی، دره های سرسبز، صخره ها و سنگهای زیبا ورنگارنگ، آب وهوای خنک ودلچسب، آبشار وجویبارهای کوچک و باغهای میوه از ویژگیهایی است که بیشتر روستاهای اطراف کرج از جمله شهرستانک از آنها برخوردارند.
اکنون اما وضعیت به گونه ای است که با وجود این همه جذابیت و زیبایی، امکانات رفاهی، اقامتی و پذیرایی و حتی در مواردی راههای مناسب دسترسی به این مناطق وجود ندارد.
گرچه اکنون روستاهای شهرستانک، واریان و گچسر در کرج به عنوان سه روستای هدف گردشگری تعیین شده اند که مطالعات ابتدایی آن برای جذب گردشگر در دست انجام است.
به نظر می رسد با اجرای طرح گردشگری روستاهای هدف، حتی می توان این روستاها را به عنوان مناطق گردشگری طبیعی در جهان مطرح ساخت.
گفته می شود کرج حدود 12 منطقه گردشگری طبیعی دارد.
بسیاری نزدیکی کرج به تهران را یک امتیاز تلقی می کنند، اما کم نیستند افرادی که معتقدند کرج با وجود ویژگیهای شاخص اقلیمی و طبیعی و نیز ظرفیتهای بالای فرهنگی، گردشگری واقتصادی، طی سالهای اخیر زیر سایه پایتخت قرار گرفته است.
سایه ای سنگین و دامنه دار، تا جایی که بسیاری از مردم و حتی کارشناسان و مسوولان، از این خطه به عنوان حیاط خلوت تهران یاد می کنند، در حالیکه به گواه تاریخ، کرج پیشینه ای بس دورتر از پایتخت داشته است و شاید از همین روست که تاکنون از این ظرفیتهای کم نظیر دررسانه ها کمتر سخن به میان آمده است.
به نظر می رسد کرج با هویتی دیرپا و مستقل که خود آمیزه ای نادر و بدیع از جاذبه های طبیعی و ویژگیهای تاریخی است به یک بازشناسی اساسی در عرصه- های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی نیاز دارد که مسوولیت این مهم را علاوه بر خود کرج نشینان، مسوولان کشوری و محلی برعهده دارند.

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:56 ] [ حامد آزادواری ]

آثار تاریخی کرج/ برج آب کرج

برج آب کرج یکی از آثار تاریخی کرج است که در سال ١٣٨٨ هجری شمسی در منطقه رزکان نو در جنوب کرج شناسایی شده است.
علیرضا دهقان مهرجردی،‌مسوول حفظ و احیاء اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرج درباره این برج می گوید: برج آب به عنوان یک اثر تاریخی جدید در این شهرستان شناسایی شد.
این اثر تاریخی در منطقه "رزکان نو" در جنوب کرج واقع شده و متعلق به دوران پهلوی است.
"پیش از این در منطقه "رزکان نو" ، یک گورستان تاریخی مربوط به دوران هزاره اول شناسایی شده بود."
این برج آب در حقیقت همان عملکرد منبع یا مخزن آب فلزی امروزی را دارد که آب را ذخیره می کرده و متعلق به سازمان آب و فاضلاب کرج بوده است.
این برج تماما از جنس آجر است که از استحکام و ایستایی خوبی هم برخوردار است.
آب از طریق یک موتورخانه به این برج، پمپاژ می شده و به عنوان مخزن آب چاه کرج عمل می کرده است.
این برج آب حدود 15 متر ارتفاع دارد و یکی از آثار تاریخی منحصر به فرد کرج از لحاظ معماری است.
این اثر به عنوان اثر تاریخی و از جنبه معماری قابل حفظ و ثبت در فهرست آثار ملی است که اقدامهای لازم در این زمینه به عمل آمده است.
کرج دارای 110 اثر، محوطه و بنای تاریخی است که 45 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
 

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:55 ] [ حامد آزادواری ]

آثار تاریخی کرج/ حمام تاریخی مصباح

در پس کوچه های تنگ و باریک ، آنجا که هنوز تنه درختان ستبر است و تک اشارتی غمگینانه دارد به گذشته های دور کرج آنگاه که باغشهر نامیده می شد ، بنایی کوچک در میان خانه های مسکونی محله قدیمی مصباح ، گذشته و معماری ایران را در خود نهفته دارد.
بسیاری که هر روز از این کوچه ها گذر می کنند شاید نمی دانند که در پشت دیوار آجری این بنا ، چه شکوه و تاریخی مستور مانده است.
بنایی جمع و جور و زیبا با معماری چشم نواز که هر فرهنگ دوستی محو تماشای آن می شود.
هرچند درب چوبی ورودی حمام تاریخی "مصباح " به تازگی نصب شده اما با رنگ چشم نواز و اندک تزئینات گوی های فلزی، حس گذشته های دور را در اذهان تداعی می کند.
بلافاصله پس از درب ورودی حدود 15 پله به سمت پایین در عمق زمین می رود تا به کف حمام برسد.
این پله های رو به پایین که بیش از سه متر عمق دارد شاید نشانه ای است از فروتنی و افتادگی مردمان قدیم و نوعی ادای احترام افراد تازه وارد به صاحب حمام و افراد داخل آن .
هنگامی که وارد حمام تاریخی مصباح کرج می شوی نخستین چیزی که توجه انسان را به خود جلب می کند معماری زیبا و طاقهای گنبدی شکل تو در تو این حمام است که در زیر پرتو زندگی بخش خورشید از میان دریچه های دایره ای شکل طاق این حمام، می درخشد و خوش ذوقی و هنر قدیمی را به انسان القا می کند.
حمام تاریخی مصباح شامل قسمتهای مختلفی شامل رختکن و گرمخانه تا شاه نشین و محل شست و شو است.
یکی از دیدنی ها و نکات جالب توجه این حمام تاریخی، حفره هایی است که کنار حوض در قسمت رختکن تعبیه شده و در گذشته، کفشهای خود را داخل آن می گذاشتند.
این حمام تاریخی که قدمت آن به دوران قاجاریه می رسد چشم انداز بسیار زیبایی دارد و انسان را به شگفتی وامی دارد که چگونه گذشتگان با بهره گیری از کمترین امکانات، چنین معماری زیبایی خلق کرده اند.
"علیرضا دهقان مهرجردی" ،مسوول حفظ و احیا اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرج درباره این اثر تاریخی می گوید: این بنا با شماره 3790 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این حمام که در بافت مرکزی شهر کرج واقع شده ، در پی پدید آمدن محلات مسکونی در اواسط دوره قاجاریه در این منطقه ساخته شده است.
تا چندسال پیش با ایجاد تغییراتی در حمام از جمله لوله کشی، نصب دوش و کاشیکاری از این بنا استفاده می شده است.
حمام مصباح کرج نیز همچون حمامهای تاریخی ایران شامل فضاهایی با کاربری خاص است از جمله ورودی بازسازی شده حمام که با چند پله در عمق سه و نیم متری به کف حمام مرتبط می شود.
سربینه یا رختکن حمام تاریخی مصباح کرج شامل یک گنبد مرکزی است که در طرفین آن چهار طاق چشمه، آجر با گنبدهای کوچکتر یا گره پوش است و گنبد مرکزی و طاق چشمه ها برروی چهار ستون آجری به ابعاد 70 در 70 سانتی متری استوار است.
گرمخانه این حمام تاریخی نیز شامل "نظافتخانه در سمت جنوب با پوشش طاق گهواره ای" ، "شاه نشین در سمت شمال با پوشش گهواره ای" ، "محل شستشو در سمت شمال شرقی و جنوب غربی" و " "محل خزینه در سمت غرب" است.
در ساخت حمام تاریخی کرج از مصالح آجر ختایی به ابعاد 20 در 20 در 25 و ملات گل آهک استفاده شده و اندود داخل حمام در گذشته آهک بوده است.
اهمیت بناهای تاریخی ایران به لحاظ فرهنگی، هنری، جذابیت و زیبایی شناسی بر کسی پوشیده نیست اما جای بسی تاسف است که اغلب شهروندان کرجی حتی از وجود چنین بناهایی در شهر خود بی خبرند.
بی تردید مرمت و احیای دوباره این حمامها به منظور آشنایی شهروندان با هویت تاریخی شهر کرج می تواند بسیار سودمند باشد و زمینه را برای جذب هرچه بیشتر گردشگر و توسعه این صنعت فراهم سازد.

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:54 ] [ حامد آزادواری ]

 سه باغ سیب مهرشهر، جهانشهر و کاخ شمس

کرج با انبوه درختان راست قامت و سرسبز خود در گذشته باغشهر نامیده می شده و هرچند که از آنهمه سرسبزی، اینک ،اندک میراثی مانده اما بازهم ظرفیت جذب گردشگر و معرفی به عنوان یک جاذبه طبیعی را داراست.
باغها و فضاهای سبز یک شهر امروزه به مثابه ریه های آن به شمار می روند و تلاش در حفظ و نگاهداری آنها یکی از مهمترین وظایف مردم و سازمانهای متولی این فضاها به شمار می رود.
گرایش ذاتی فطرت انسانها به طبیعت و نقش فضای سبز در سلامت روانی انسانها، اهمیت نگاهداری محیط زیست و توسعه پایدار و زیبایی شناسی شهری، ضرورت توجه به باغها و فضای سبز را بیش از پیش روشن می کند.
باغهای کرج نیز که در مواردی دارای آثار و قدمت تاریخی هستند از ارزش و توانمندی گردشگری به سزایی برخوردارند.
سه باغ سیب مهرشهر، جهانشهر و باغ کاخ شمس (مروارید) نیز میراثی از باغشهر کرج هستند که تا به امروز باقی مانده اند هرچند که در مقاطع زمانی گوناگون مورد بی مهری هایی قرار گرفته اند.
این باغها به رغم داشتن مالکان حقیقی و حقوقی جزء سرمایه های طبیعی شهر کرج محسوب می شوند و تنها سرمایه های زیست محیطی کرج هستند که باید اقدامهای لازم در زمینه جلوگیری از تخریب آنها به عمل آید.
باغهای کرج در طرح اصلاح طرح تفصیلی کرج شناسایی شده است و آنجایی که باغ است باید باغ باقی بماند.
باغ جهانشهر محدوده آن به وسعت حدود 70 هکتار تعیین شده و به عنوان اثر طبیعی ثبت ملی و حفظ شده است و عمده مالک این باغ نیز شهرداری کرج است.
باغ کاخ شمس (مروارید) : هم خود کاخ شمس و هم باغ آن ثبت ملی شده و کل محدوده باغ مروارید به عنوان حریم درجه یک کاخ ثبت شده و هیچگونه ساخت و سازی در آن انجام نمی شود.
باغ سیب مهرشهر را نیز برای ثبت در فهرست آثار ملی و طبیعی معرفی شده و به زودی ثبت ملی می شود.

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:53 ] [ حامد آزادواری ]

جاذبه های گردشگری کرج/ قدیمی ترین سمپاش فلزی ایران در کرج 
اشیای قدیمی ، میراث هر کشوری به شمار می روند که علاوه بردارا بودن ارزش تاریخی خود اطلاعاتی از معماری، هنر و خلاقیت پیشینیان را به دست می دهد اما اگر این اشیا از سوی یک کشور خارجی هدیه شده باشد ارزش معنایی و نمادین پیدا می کند.
قدیمی ترین سمپاش فلزی ایران نیز که از سوی کشور روسیه به ایران اهدا شده و هم اکنون در موزه جانورشناسی کرج نگاهداری می شود نیز از همین دست اشیای قدیمی به شمار می رود.
این سمپاش می تواند حاکی از معناهای متفاوتی از اهمیت اقتصادی باغبانی و کشاورزی ایران برای روسیه تا رابطه تاریخی، اجتماعی، علمی و سیاسی ایران با این کشور، داشته باشد.
شاید هم این سمپاش اشاره ای دارد به پیشرفت علمی روسیه در مبارزه با حشرات و یا شاید هم جامعه مصرف زده ایران آن روزگار.
هرچه که باشد این سمپاش فلزی میراثی است از قدیم که برای بسیاری از علاقمندان به میراث، اشیای قدیمی و کارشناسان علم حشره شناسی و زراعت جالب و دیدنی است.
این سمپاش حدود یک متر ارتفاع دارد و با شکل و شمایل حشره کشهای امروزی تفاوت بسیاری دارد و بادیدن آن این تصور پیش می آید که چگونه از این شی سنگین برای سمپاشی استفاده می شده است.
اغلب حشره کشهای امروزی کوچک هستند و برای سمپاشی در مزارع بزرگ نیز از هواپیما یا ماشین آلات خاص استفاده می شود برخلاف این حشره کش که دستی و تلمبه ای است.
دکتر "علیرضا صبوری" ، رییس موزه جانورشناسی کرج دراین باره ا می گوید: اینگونه سمپاش ها امروزه دیگر از رده خارج شده اند و به جای آن از سمپاشهای مدرن از جمله سمپاشهای موتوری استفاده می شود.
به نظر می رسد این سمپاش قدیمی، پیشرفت علمی امروز را به رخ می کشد.
برروی این سمپاش این عبارت نوشته شده است:
برسم یادگاری به پیشرفتهای کامل در مبارزه با ملخ دریایی در ایران در سال 1308-1309 به آقای "جلال افشار" بانی حشره شناسی علمی زراعتی در ایران تقدیم شد.
از طرف متخصصین روسیه پرسخلوپک
به هرحال قدیمی ترین سمپاش فلزی ایران می تواند به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کرج در موزه جانور شناسی مورد توجه مردم قرار گیرد.

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:52 ] [ حامد آزادواری ]

دانشکده کشاورزی کرج (پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

دانشکده کشاورزی کرج (پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران) به عنوان یکی از غنی ترین قطبهای علمی کشاورزی و مجموعه آموزش عالی در این رشته به شمار می رود که جزو آثار تاریخی و طبیعی کرج در فهرست آثار ملی به شماره ١۴۶۶۵ در تاریخ ١۶/١٢/١٣٨۴ به ثبت رسیده است.
تمام محدوده دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در این شهرستان جزو آثار ملی است.
حتی درختان این دانشکده نیز به عنوان آثار ملی ثبت شده است.
پیشینه تاسیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران به سال 1302 و تاسیس مدرسه عالی فلاحت و صنایع روستایی در کرج می رسد، این مدرسه بعد از 17 سال فعالیت در زمینه علوم کشاورزی، در سال 1319 به دانشکده تبدیل و در سال 1328 به عنوان یکی از دانشکده های دانشگاه تهران به رسمیت شناخته شد.
اکنون در این دانشگاه حدود چهار هزار دانشجو در 91 رشته و گرایش تحصیلی مشغول فعالیت هستند.
این دانشگاه دارای شش دانشکده و یک مرکز تحقیقات بین المللی همزیستی با کویر است.
بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری گوناگون از جمله کاخ سلیمانیه، موزه جانور شناسی و آرامگاه مرحوم استاد کریم ساعی، موسس نخستین تشکیلات جنگلبانی کشور در این دانشگاه واقع است.

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:51 ] [ حامد آزادواری ]

امامزاده های کرج
   امامزاده ها به خاطر قداست و معنویت می توانند به عنوان یک فضای فرهنگی مذهبی تبلیغی و نیز به عنوان یک جاذبه گردشگری مذهبی در جامعه مطرح شوند.
شهرستان کرج نیز دارای امامزاده های گوناگونی است که سه امامزاده حسن، امامزاده محمد و امامزاده طاهر این شهرستان پرزائرترین امامزاده های این شهر به شمار می روند.
امامزاده حسن کرج که نسب آن به امام موسی کاظم (ع) می رسد، درست در بافت مرکزی این شهرستان (میدان شاه عباسی) قرار گرفته و هرروزه پذیرای سیل مشتقان به اماکن مذهبی و ائمه اطهار است.
روضه خوانی و توزیع نذورات توسط خود مردم از جمله برنامه های همیشگی در این امامزاده است و مردم اعتقاد دارند این امامزاده بسیار حاجت دهنده است.
علاوه بر قداست معنوی، رفت و آمد آسان و واقع شدن در بافت مرکزی شهر می تواند مسافران بیشتری از کرج و حتی دیگر شهرهای ایران را به این امامزاده جذب کند.
امامزاده محمد از نوادگان امام موسی کاظم (ع) یکی دیگر از امامزاده های کرج است که در خیابان انقلاب نرسیده به حصارک کرج واقع شده است.
گنبد لاجوردی و زیبای این امامزاده با دو مناره در خیابان انقلاب کرج خودنمایی می کند،دور تا دور این گنبد به عبارت "لااله الا الله" مزین است.
پرواز کبوتران در این امامزاده ،‌ فضایی معنوی تر را به انسان القا می کند و از سوی دیگر مزار بسیاری از شهدای کرج در این امامزاده واقع شده و گلزار شهدا در این امامزاده معمولا پر از گل و نذری های مردم است.
در منطقه مهرشهر کرج، نرسیده به عوارضی قزوین نیز گنبدهای امامزاده طاهر کرج سربه فلک کشیده تا در فضایی آرام پذیرای زائران امامزاده طاهر پسر امام زین العابدین (ع) باشد.
مزار بسیاری از هنرمندان از جمله غلامحسین بنان، احمد محمود، هوشنگ گلشیری، علی اصغر بهاری، حبیب الله بدیعی، حسین قوامی و احمد شاملو در این امامزاده واقع است.
وادی امامزاده طاهر کرج در گاههای شهادت ائمه اطهار مملو از جمعیت زایران است.
این امامزاده همچنین در مناسبتهای سالگرد فوت هنرمندان پاتوق ادیب دوستانی است که در محفل نورانی و مقدس این امامزاده آیینهای فرهنگی نیز اجرا می کنند.
"علیرضا دهقان مهرجردی" ، مسوول حفظ و احیا اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرج می گوید: این امامزاده ها پیش از این دارای بناهای تاریخی بودند که متاسفانه در گذر زمان از بین رفته است.
به طور مثال بنای اصلی امامزاده محمد کرج بنای خشتی مربوط به دوران صفوی بوده است.
اکنون اداره اوقاف بناهای کاملا مدرن و جدیدی برای این امامزاده ها ساخته و اگرچه این امامزاده ها اثر تاریخی نیستند اما به عنوان جاذبه های گردشگری مذهبی در کرج شناسایی شده اند.
این امامزاده ها سرمایه های معنوی شهر کرج هستند که علاوه بر قداست معنوی می توانند از بعد گردشگری نیز مورد توجه قرار گیرند.
به هرحال با توجه به جایگاه امامزاده ها در دین اسلام و ایرانیان ، این اماکن مقدس می توانند بیش از این مورد توجه قرار گیرند و با فراهم آوردن امکانات رفت و آمد مناسب ضمن جذب گردشگران زائر به شناساندن هرچه بهتر آن بزرگان اهتمام ورزید
 

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:49 ] [ حامد آزادواری ]

موزه های کرج/موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی کرج


موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی کرج اولین موزه تاریخ شهر کرج و از نظر تحقیق،‌پژوهش و فعالیت یکی از ١٢ موزه برتر کشور است که دارای یک پژوهشکده و مرکز مطالعات و تحقیقات کرج شناسی نیز می باشد.
این موزه در چهارراه طالقانی کرج- تالارشهیدان نژاد فلاح واقع شده و از ساعت هشت صبح الی ١۶ بعدازظهر پذیرای عموم علاقمندان به فرهنگ و هنر و تاریخ است.
موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی کرج پس از پنج سال کار طاقت فرسای تحقیق و پژوهش توسط "عباس فتاحیان" در تاریخ ٠١/٠٢/١٣٨٨ در این شهرستان افتتاح شد و در تاریخ ٠٧/٠۵/١٣٨٨ مجوز دایم خود را از ریاست جمهوری (احمدی نژاد)‌ و سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری دریافت کرد.
در این موزه که با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرج راه اندازی شده،‌ بیش از ۴٠ هزار سند خطی جمع آوری شده که از نظر شمار اسناد جمع آوری شده در رده ششمین موزه ایران قرار دارد.
در این موزه آثار تاریخی و باستانی متعدد به چشم می خورد که مربوط به دوره های مختلف تاریخی می باشد.
این موزه شامل بخشهای مختلفی از جمله بخش اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی است که در بخش اسناد و نسخ خطی انواع طومار به زبانهای مختلف عبری،‌زرتشتی،‌ عربی و فارسی در زمانهای تاریخی مختلف یافت می شود.
انواع حسابهای تجاری،‌ انواع بیاض (دفترچه حساب) ، سند ملکی،‌سند تجاری و سند ازدواج و انواع کتابهای خطی نفیس و قرآن کریم از دیدنی های این موزه به شمار می رود.
وسایل نوشتاری،‌ انواع ادعیه، اسناد دولتی، انواع پاکت نامه و فرمانهای حکومتی مربوط به دوره های افشاریه،‌زندیه و قاجار از دیگر اسناد ارزشمند این موزه است.
موزه مردم شناسی کرج حتی مورد علاقه تاریخ دوستان خارج از کشور نیز هست و تاکنون دو هیات شامل یک گروه بلژیکی و یک گروه کتابخانه ملی فرانسه از این موزه دیدار کرده اند.
شانه و چله بافندگی با قدمت بیش از ١٠٠ سال،‌ خورجین با قدمت ٨٠ سال،‌ انواع چوب سیگار و سرقلیانهای قدیمی،‌ انواع کمربند،‌ عکسهایی از رجال دوره قاجار و اماکن قدیم ایران، و همه و همه را می توان در این موزه دید.
پژوهشکده و مرکز مطالعات و تحقیقات کرج شناسی نیز در این موزه زیر نظر پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری فعالیت می کند و در این مرکز کارشناسان به ساخت فیلم و تهیه عکس و گزارش از آثار تاریخی و باستانی و جاذبه های گردشگری کرج اشتغال دارند.
در این پژوهشکده ٢٠ گروه اصلی فعالیت دارند که در زیرمجموعه این گروهها ٢۵٠ نفر از دانشجویان،‌اساتید و هنرمندان همکاری دارند و در پنجشنبه هر هفته از ساعت ١۶ تا ١٨ جلسه ای در محل این مرکز در موزه مردم شناسی کرج تشکیل می دهند و هر جمعه نیز تورهای گردشگری کرج همراه با تحقیق و پژوهش دایر است.

انواع سلاحهای جنگی مربوط به دوران تاریخی مختلف را می توان در این موزه دید که در تصویر زیر تیر و کمان و نیزه مشاهده می شود:

عباس فتاحیان موسس موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی کرج که علاوه براین محقق،‌ نویسنده و شاعر معاصر نیز هست و دارای بیش از ١۴ جلدکتاب است،‌ فتاحیان متولد ١٣۵٧ در ده مصباح کرج متولد شده و در تصویر زیر او را با تمام تقدیر نامه های مختلف و مدالهایش می بینید:



عکس هوایی کرج در سال ١٣٣۵ خورشیدی در موزه مردم شناسی کرج:


گنجینه سکه های قدیمی از دیدنی های موزه مردم شناسی کرج است:

انواع دعا و طلسم های تاریخی در موزه مردم شناسی کرج:

جعبه قلم و جوهردان و جعبه مدارک مربوط به دوره قاجار در موزه مردم شناسی کرج:

قدیمی ترین اشیای موزه مردم شناسی کرج سفالهایی هستند که قدمت آنها به هزاره اول میلاد مسیح می رسد:

استخوان انسانهای باستان که در ارتفاعات سپهسالار کرج پیدا شده است:

کتابهایی که با دست نوشته شده اند و قدیمی ترین این کتابها در موزه مردم شناسی کرج کتاب یوسف و زلیخا است که بیش از ۵٠٠ سال قدمت دارد.

برخی اسناد تاریخی مانند اسناد ملکی و ازدواج که جالب است که اسناد ملکی آن زمان به صورت دفترچه های سند منگوله دار امروزی نبوده و تنها تکه ای کاغذ بوده است و یا در سند ازدواج در دوران مختلف تاریخی با عبارات جالبی روبرو می شویم که دیگر امروز رایج نیست مثل این عبارت در یک سند ازدواج قدیمی که برای خطاب قرار داده شدن عروس آورده شده است: "علیا مخدره عاقله بالغه رسیده رشیده باکره

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:48 ] [ حامد آزادواری ]

پارکهای کرج

١٧٨ پارک و بوستان کوچک و بزرگ در کرج وجود دارد.
پارک چمران:
پارک خانواده:
پارک جهان نما:
 

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:47 ] [ حامد آزادواری ]

جاده کرج - چالوس نگینی بر تارک زیبای طبیعت
جنگلهای انبوه، باغهای پرمیوه ، رودخانه های شیرین، آبشارهای مواج ، چشمه های درمانی، آب و هوای مطلوب و دلپذیر، تپه های باستانی، غارهای زیبا و شگفت انگیز، کوههای سربه فلک کشیده ، دریاچه درخشان و سرسبزی بکر جاده، محور کرج-چالوس را به چهارمین جاده زیبای جهان بدل کرده است .
جاده ای با قدمت بیش از نیم قرن که همچون گوهری رخشان بر تارک زیبایی های طبیعت می درخشد و پل ارتباطی میان شمال و غرب کشور است.
جاده ای که همچون اژدهایی در دل سلسله جبال البرز خفته و پیچ و خمهای آن در دل کوه پیش رفته تا یکی از زیباترین جاده های کوهستانی جهان در سرزمین ایران،سفری خیال انگیز را برای مسافران خود رقم زند.

جاده کرج- چالوس در هر فصل به رنگی در می آید و گاه تضاد رنگها همزمان با هم منظره های باشکوه، منحصربه فرد و چشم نوازی پدید می آورد.
در سال 1312 خورشیدی از جاده کرج-چالوس بهره برداری شد تا مسیر تهران به آبهای درخشان و جلگه های کناره دریای خزر را هموار و کوتاه سازد.
از این زمان به بعد بود که انواع گردشگاهها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت که از مهمترین آنها می توان به سد کرج در سال 1340 اشاره کرد که ساخت این اماکن موجب شد این جاده در اندک زمانی به تفریحگاه توریست ها تبدیل شود.
مسافران بسیاری از سراسر کشور به ویژه در فصل بهار و تابستان به این خطه می آیند تا دمی در کنار رودخانه خروشان کرج و سایه سار درختان بیاسایند و علاوه بر استفاده از طبیعت منحصربه فرد این جاده از محصولات و سوغات روستاییان و ساکنان خونگرم حاشیه این جاده از جمله انواع ترشی خانگی، قره قروت ، سیر ترشی ، عسل کوهستان، مربای عسل ، عسل رس بسته ، انواع ماست محلی بدون، سرکه سیب محلی ، کره محلی، پنیر گوسفندی ، انواع شیره انگور ، سبزیجات کوهی مانند والک، قارچ و گلپر خشک و ترشی نیز بهره ببرند.
گاهی رستورانها و فروشگاههای حاشیه این جاده خود به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و به طور مثال آش هایی که در کنار تونل کندوان فروخته می شود معمولا مملو از خریداران است.
حلوای شیری، بستنی و ماست موسیر این جاده نیز بسیار خوش طعم و پرطرفدار است.
فعالیت دهها رستوران و رستوران باغ در جاده کرج-چالوس در کنار فعالیت موزه عجایب هفت گانه جهان در کیلومتر ١۴ این جاده می تواند خاطره ای دل انگیز از سفر در این جاده را رقم بزند.

پس از این تونل است که این جاده پس از طی 79 کیلومتر از خطه کرج خارج شده و به سوی وادی مازندران در آن سوی دیگر سلسله جبال البرز به سوی دریا سرازیر می شود.
ساخت این تونل خود داستان جذابی دارد و گاه افسانه هایی در میان مردم محلی درباره آن گفته شده است.
علیرضا دهقان مهرجردی ، مسوول حفظ و احیای اداره پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرج درباره این تونل می گوید: به نقل از گفته های شفاهی از قدیمی ها، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج زاری که در آن زمان ارزشمند بود تشویق می کنند و گفته می شود به ازای هرکلنگ پول داده می شود.
تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال 1314 شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت 1884 متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال 1318 به بهره برداری می رسد.
با احداث این تونل 13 کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می شد.
مهرجردی افزود: جاده کرج - چالوس در دامنه سلسله جبال البرز هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ طبیعی و منابع آبی بسیار ارزشمند و غنی است.
این کارشناس تاریخی می گوید: تا اواخر دوره قاجار، اصلا جاده کرج- چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو ، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می داده اما به گونه ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد.
مهرجردی افزود: این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره پهلوی ساخته شده است و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده است که بعدها نیز لقب چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.
اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرج درصدد است تا این جاده را در فهرست آثار ملی ثبت کند.
این کارشناس میراث فرهنگی درباره آثار تاریخی این جاده نیز گفت:دامنه سلسله جبال البرز از دیرباز به دلیل آب و هوای مناسب، طبیعت زیبا و وجود پناهگاههای مطمئن همیشه محل استقرار و سکونتگاه موقت و دایم اقوام و گروههای مختلف بوده است.
مهرجردی اضافه کرد: طبق اسناد و منابع تاریخی، آثاری باستانی با معماری های جالب توجه و همچنین تپه های باستانی در حاشیه شرقی و غربی جاده کرج- چالوس قرار گرفته که از جمله آن می توان به بقایای قلعه ها و دژهای استواری مثل شاه دژ ، قلعه دختر شهرستانک، قلعه تنگه کسیر، قلعه ری زمین و امامزاده های تاریخی با معماری های زیبا اشاره کرد.
این جاده دارای رودخانه های شیرین و متعددی همچون رودخانه های وارنگه رود و شهرستانک است که همه و همه شاخه هایی از رودخانه اصلی کرج هستند.
رودخانه پرآب شیرین کرج از ایام باستان دارای آب فراوانی بوده که آبهای مناطق شهریار ، ساوه ، کرج و بخشهایی از تهران را تامین می کرده و مسیر آن تا قم هم ادامه داشته اما اکنون این رودخانه به خاطر اتصال لوله های آب تهران حتی به زور به خود شهر کرج هم می رسد و جای تاسف است که کرج که خود صاحب این رودخانه است سهم ناچیزی از آب آن دارد.
این رودخانه هم آب زمینهای کشاورزی و هم آب شرب مردم را تامین می کرده و اکنون نیز تامین کننده بخش اعظم آب تهران است.
مکانهای دیگری در کنار جاده کرج- چالوس مانند مکانهای ورزشی از جمله پیست اسکی در دیزین و پیست اسکی خور و روستاهای بسیار زیبا از جمله روستاهای خور، آسارا، گچسر و واریان که به عنوان روستاهای هدف گردشگری کرج نیز مصوب شده اند از دیگر جاذبه های گردشگری محور کرج-چالوس است که محدوده آن نیز از بیلقان تا کندوان مسافتی به طول 75 کیلومتر را در برمی گیرد.
مهرجردی از چشمه های آب درمانی به عنوان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این جاده نام برد و گفت: چشمه وله در در 70 کیلومتری شمال شرق کرج در روستای وله ، چشمه گل کیله در شمال کاخ شهرستانک در کوههای بشم آهار و هفت چشمه در اوایل جاده چالوس از جمله چشمه های درمانی جاده کرج-چالوس به شمار می رود.
خواص درمانی چشمه وله تایید شده است و آب این چشمه از گروه آبهای بی کربنات کلسیک گوگردی سرد است که برای بیماریهای جلدی (پوستی) ، مجاری تنفسی و رماتیسم بسیار مفید است.
مهرجردی از آبشار خور و چشم انداز زیبا و طبیعی و آب و هوای روستای ارنگه که یکی مناطق ییلاقی با باغهای فراوان جاده کرج- چالوس است و سه امامزاده جعفر ، ابراهیم و سلیمان در این روستا واقع شده در کنار سد کرج و غاریخ مراد از دیگر جاذبه های گردشگری این جاده نام برد.

 

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:44 ] [ حامد آزادواری ]

سد کرج ، الماسی در آغوش البرز

آبهای خروشان رودخانه کرج با ترنمی دلنشین در پای سلسله کوههای پیر البرز و در پشت بلندای دیوارهای سد امیرکبیر، دریاچه ای باشکوه و خیره کننده پدید آورده که هر از گاهی قایقی روی سطح درخشان و آبی رنگ آن سوار بر امواج ، می رقصد.
سد کرج موسوم به سد امیرکبیر در 25 کیلومتری محور کرج - چالوس در سال 1337 شمسی به عنوان اولین سد چند منظوره ایران ساخته شد و با جمع شدن آب رودخانه کرج در پشت این سد و ایجاد دریاچه ای زیبا، بهترین و زیباترین استراحتگاه و منطقه توریستی کرج را شکل داد.
این سد و دریاچه آن ، کاربردهای فراوانی از تامین آب شرب شهر تهران و آب کشاورزی دشتهای جنوب کرج و مهار آبها و جلوگیری از خسارتهای ناشی از طوفان و سیلهای احتمالی رودخانه خروشان کرج تا استفاده های گردشگری و تفریحی و ورزشی و حتی تولید انرژی برقابی را داراست.
گفته می شود سد کرج برای کمک به شبکه سراسری برق به ویژه در ساعات اوج مصرف سالانه 150 هزار مگاوات ساعت انرژی "برق-آبی" تولید می کند.
اما به نظرمی رسد طبیعت زیبا و چشم انداز کم نظیر این سد به ویژه سطح درخشان دریاچه آن ، علاقمندان بیشتری را به سوی خود جذب کرده است.
دریاچه سد کرج پس از طی مسافتی نه چندان طولانی در محور کرج - چالوس به مسافران و گردشگرانی که با ماشین از این جاده عبور می کنند، رخ می نماید و این صحنه اغواکننده پس از چند دقیقه در پشت پرده های خاکستری رنگ صخره های نوک تیز و بزرگ، ناپدید شده و دوباره در پیش چشمان نمایان می شود.
دامنه های شیب دار سلسله جبال البرز در آن سوی دریاچه کرج که تا آسمان بی کرانه اوج گرفته و تلالو اشعه های خورشید عالم تاب بر سطح آب دریاچه که همچون الماسی ارزشمند در آغوش کوه کهنسال البرز می درخشد، چشم اندازی خلق کرده که چشمها را مسحور خود می کند.
ایجاد این دریاچه موجب پدید آمدن آب و هوایی فرح بخش و مطلوب و منطقه ای گردشگری بسیار جذاب، شده و از این روست که در ایام نوروز و تعطیلات رسمی کشور این منطقه مملو از گردشگرانی می شود که می خواهند دمی را در کنار فضای آرام و فرح انگیز دریاچه و طبیعت سرسبز اطراف آن بیاسایند.
"علیرضا دهقان مهرجردی" ، مسوول حفظ و احیای اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرج درباره این سد می گوید: این سد که بین سالهای 1337 تا آبان 1342 شمسی ساخته شده در موقعیت جغرافیایی شمال شرقی شهر کرج و در جاده چالوس و منطقه خوزنکلا در تنگه واریان واقع شده است.
این سد با طول تاج 390 متر و ارتفاع 180 متر ، دریاچه ای به مساحت حدود چهار کیلومتر را ایجاد کرده است.
سد امیرکبیر با 107 برج فولادی چندمنظوره است و از رودخانه کرج با شاخه های اصلی خود که مسافتی به طول 75 کیلومتر را از شمال شهرستان کرج در مسیر کوهستانی در جهت شمال به جنوب می پیماید، سیراب می شود.
وی اضافه کرد: طبیعت زیبا و بسیار مفرح اطراف دریاچه سد امیرکبیر که شامل باغهای پر میوه و پوشش گیاهی سرسبز می شود، مناظری بس بدیع در اطراف آن پدید آورده است.
غیر از طبیعت سحرانگیز دریاچه سد کرج ، داستان غرق شدن دو روستا در زیر آبهای تیره این دریاچه ، خود به قصه ای شیرین تبدیل شده است.
در سالهای دور ، دو روستای نقلی و زیبا با باغهایی پر از میوه های رنگارنگ در زمینهای زراعی خود در کنار رودخانه کرج مشغول زندگی و کسب و کار خود بودند.
چوپانان با طلوع و برآمدن خورشید طلایی از پشت کوهها ، گوسفندان و گاوهای خود را برای چرا به دامان طبیعت می بردند و باغداران برای آبیاری و چیدن میوه ها به باغها رهسپار می شدند و زنان در خانه های کوچک و محقر خود نان محلی و فتیر می پختند و کودکان یا به بازی مشغول بودند و یا پا به پای والدین در باغها و مزارع کمک می کردند.
هیچ کس تصور نمی کرد که محل سکونتشان با قدمتی تاریخی ، روزی در زیر آب فرو رود و به دریاچه تبدیل شود و دیگر اثری از درختان سیب و آلبالو و یا همهمه بچه ها و ... به جا نماند ، اما این اتفاق افتاد و برای ساخته شدن سد کرج، این دو روستا از بین رفت.
مهرجردی در این باره ا می گوید: با ساخته شدن سد کرج ، روستایی با نام "واریان" با جمعیت تقریبی 150 خانوار همراه با باغهای میوه زیر آب رفت و ساکنان آن پراکنده شدند اما اغلب آنان به منطقه ای در جنوب کرج موسوم به "واریان شهر" رفتند.
روستای دیگری که با ساخته شدن سد، به زیر آب فرورفت ، روستایی به نام "رزکان" بود که اهالی آن نیز به پایین دست منطقه شیخ آباد کرج منتقل شده و شهرکی به نام "رزکان نو" را تاسیس می کنند.
اما بخش جالب این داستان شیرین آن است که قسمت کوچکی از روستای واریان بسان جزیره و نگینی کوچک در آن سوی دریاچه ، میان آبها محصور باقی ماند.
روستایی بسیار زیبا و چشم نواز که تنها راه دسترسی به آن با قایق است و در گذشته ای نه چندان دور به لحاظ رعایت مسایل زیست محیطی تنها ساکنان روستا می توانستند در دریاچه کرج رفت و آمد کنند اما اخیرا ، همین روستا به عنوان یکی از چند روستای هدف گردشگری کرج مصوب شده است و در آینده امکان دیدار از این روستای جزیره ای کوچک برای گردشگران با رعایت مسایل زیست محیطی فراهم می شود.
در حالیکه مسافران و اهالی واریان سوار بر قایق به سوی روستای کوچک و منحصر به فرد و کم نظیر خود رهسپارند و گردشگران در سویی دیگر در کنار دریاچه ، چشم به امواج دوخته اند ، تیهویی خاکستری از درون آشیانه خود در کنار آب دریاچه ، کنجکاوانه آنان را می نگرد و ماهی های رنگارنگ همچون مهره هایی متحرک ، آسوده خیال در زیر آب شنا می کنند.
"اصغر جوادیان نژاد" ، مسوول محیط زیست بخش آسارا درباره این ماهیها می گوید: دریاچهٔ سد کرج پیش از این ، یکی از مراکز طبیعی مهم پرورش ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمان، قزل‌آلای خال‌قرمز و کروکونوس ( ماهی سپید جویباری) بوده است اما نسل این گونه ماهی ها اکنون تقریبا در این دریاچه منقرض شده و کمتر به چشم می خورند.
این امر به خاطر این است که محیط زیست قبلا در کنار دریاچه ، پاسگاه حفاظتی داشته اما هنگامی که این ساختمانها براساس مصوبه شورای ملی جمع شدند، نظارت ماموران محیط زیست بر صید ماهیها کاهش یافت و تخلفات بیشتری در زمینه صید بی رویه ماهی های قزل آلا و ... صورت گرفت.
البته اکنون در این دریاچه ، ماهی های خانواده کپور ، عسلک و عروس ماهی زیست می کنند.
ماهیگیری یکی از جاذبه های گردشگری دریاچه سد کرج به شمار می رود و اداره محیط زیست نیز از تیرماه تا اواخر شهریورماه ، مجوز صید ماهی صادر می کند ، چنانکه هرفردی می تواند در روز پنج قطعه ماهی صید کند.
دریاچه کرج ، آن چنان آب و هوایی مناسب و فرح بخش دارد که میهمانانی از آن سوی مرزها را نیز به سوی خود می کشد.
جوادیان نژاد می گوید: علاوه بر ساکنان همیشگی دریاچه کرج همچون کبک، پرندگان وحشی همچون حواصیل خاکستری و اردک سر سبز از مناطق سردسیر سیبری برای یافتن غذا و یافتن زیستگاهی بهتر در فصل زمستان به این منطقه مهاجرت می کنند و برخی از آنان در پیرامون دریاچه سکنی می گزینند و برخی دیگر پس از استراحتی کوتاه در این منطقه، راه جنوب را در پیش می گیرند.
شرایط خاص اکولوژیک و توپوگرافی دریاچه سد کرج در منطقه البرز مرکزی شامل پوشش نیمه جنگلی ، درختان و درختچه های متنوع و بوته زارها از جمله گونه های علفی و درختان ارس ، در ارتفاعات پیرامون این دریاچه، زیستگاه مناسبی برای انواع جانوران از خرس قهوه ای و گراز و گرگ گرفته تا جوجه تیغی و کل و بز ، به وجود آورده است.
سد و دریاچه کرج با هدف ایجاد سدی چند منظوره ساخته شد تا علاوه بر ابعاد گردشگری و تولید انرژی برقابی و ... به مکانی ورزشی برای انجام ورزشهایی همچون شنا، قایقرانی (موتوری و پایی) و اسکی روی آب بدل شود اما گویا تنها ورزش ماهیگیری است که در دریاچه این سد انجام می شود.
ورزشهای قایقرانی و اسکی روی آب سالهاست که دیگر به خاطر استفاده مردم تهران از آب سد، ممنوع شده است و گویا گهگداری فقط غواصی آنهم به خاطر نجات افرادی که در آب افتاده اند در این دریاچه انجام می شود.
لطافت آب دریاچه، ابهت بلندای دیوارهای سد، استواری و سختی صخره ها و دامنه های شیب دار البرز، صدای گوش نواز کبک و تیهو، جلای تلالوی خورشید در آیینه دریاچه امیرکبیر ، حرکت آهسته و سنگین قایق مسافربری واریان بر روی امواج، خودنمایی و تنهایی واریان در گوشه دریاچه و الحان دلنشین داستان زندگی پرتکاپوی دو روستا که در قعر آبها محو شده و عطر خاک و آب و سبزه و همه و همه همانند تابلوی نقاشی زیبا و شگفت انگیز در خاطره گردشگران ثبت می شود.
هرچند سد ساخته دست انسان است اما گویا دستی توانا و هنرخیز، تمام زیباییهای طبیعت از آب و سرسبزی گرفته تا گونه های جانوری متنوع و آب و هوایی معتدل را با خوش سلیقگی برگزیده و بسیار شکیل درکنار یکدیگر چیده تا صحنه ای باشکوه و زیبا خلق شود.

 

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:41 ] [ حامد آزادواری ]

اولین باغ گیاهشناسی هوشمند کشور در کرج

اولین باغ گیاهشناسی هوشمند و نمونه کشور در اراضی دولت آباد کرج واقع شده است.
باغ پنج هکتاری گیاه شناسی یا بتونیک که از چند سال پیش به عنوان نماد فضای سبز منطقه کرج شناخته می شد اکنون با اجرای طرح تغییر و توسعه آن در حال تبدیل به یک مکان علمی تحقیقاتی است.
طرح احداث و توسعه این باغ در زمینی به مساحت 50 هکتار آغاز شده و در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.
این باغ گیاهشناسی متعلق به پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج است.
اولین باغ گیاه شناسی هوشمند کشور در آینده به سامانه های هوشمند الکترونیکی مجهز خواهد شد که در این سامانه ها شناسنامه الکترونیکی برای نهالها ودرختان آن نمایش داده می شود.

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:38 ] [ حامد آزادواری ]

باغ گلها کرج


باغ گلها در سال 1384 توسط سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج در عرصه ای به وسعت 30 هزار متر مربع بنا شد و در آن بیش از 300 گونه گیاهی از جمله کروپسیس- میخک- ساکولنت- یاس هلندی-ارغوان-پیچ اناری و ... به نمایش گذاشته شده است که بخشهای مختلفی دارد:
( محوطه پرچین های تو در تو (لابیرنت)-

کلکسیون رز-
آمفی تئاتر رو باز-
 قفس پرندگان- آلاچیق-رستوران-کافی شاپ- آبشاروفروش گل و گیاه از دیگر قسمتهای این باغ به شمار می رود
آدرس: کرج - میدان امام حسین- مجتمع تفریحی شهید چمران- باغ گلها
[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:37 ] [ حامد آزادواری ]

پارک پرندگان چهارباغ کرج

پارک پرندگان چهارباغ کرج بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب در خاورمیانه با دو هزار گونه پرنده نادر از 65 کشور جهان است.
نمایشگاه پرندگان چهارباغ با مساحتی بالغ بر 10 هزار متر مربع (در طبقات) دارای سالنهای سرپوشیده - برکه و جزایر متعدد به عنوان یک مرکز علمی- آموزشی و تفریحی به منظور نگهداری از گونه های نادر و روبه انقراض طراحی و ساخته شده است.
کتابخانه مجهز پرنده شناسی و بزرگترین کلکسیون کبوتران و ماکیان زینتی جهان از جمله بخشهای این پارک است.
آدرس: کرج - اتوبان کرج - خروجی کردان - شهر چهار باغ- نبش گلستان پنجم

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:37 ] [ حامد آزادواری ]

موزه تندیس فرهنگ و ضرب المثل ها در کرج
موزه ای از تندیس، ماکت و تابلوهای هنر ابداعی ایرانی موسوم به "کارادل" با عنوان تندیس فرهنگ و ضرب المثل ها در کرج به آدرس کرج - بلوار شهید چمران - بعد از تالار تشریفات - (جنب بانک مسکن) - پلاک ٣٢١ - نگارستان دل شکیب از فروردین ١٣٨٩ در در کرج آغاز به کار کرده است.
در این موزه بیش از 120 تابلو ، تندیس و ماکت به زندگی و فرهنگ و آداب و رسوم مردمان ایران قدیم پرداخته است.
این تابلوها با سبک جدید و ابداعی به نام "کارادل" توسط "حبیب الله دل شکیب" به صورت نقش برجسته سه بعدی کار شده است.
شغل های مردم ایران قدیم در کنار اشیای عتیقه و قدیمی مانند فرفره فروش،عکاس دوره گرد، چرخ و فلکهای قدیمی سیار کوچه پس کوچه ها، ماشین دودی، آتشگردان و چراغ لامپا ، یاد ایام قدیم را در ذهن ها مجسم می سازد.
اماکن قدیمی مانند عطاری، حمام عمومی، زورخانه، قهوه خانه و کله پزی سنتی که هرکدام یادآور زنده نگاهداشتن اندیشه و فرهنگ ایرانی است به صورت بسیار زیبا، سه بعدی و ملموس با چشم اندازی خوش آب و رنگ در این موزه در معرض دید عموم قرار داده شده است.
در گوشه ای "لوتی محل" با دستمالی در دست و سبیلهای تاب داده ایستاده و در گوشه ای دیگر شماری از مردان ایرانی با لباسهای محلی می رقصند.
آنسوتر خیمه شب بازی برپاست و سفره هفت سین ایرانی که یکی از مهمترین سمبلهای فرهنگ ایرانی به شمار می رود نیز گسترده است.
این همه تنها گوشه ای از دست ساخته های حبیب الله دل شکیب ساکن کرج است که به گفته خودش دلش می خواهد که تماشاگران آثارش را به خاطره های گذشته های نه چندان دور بازگرداند.
جالب اینجاست که این هنرمند پیش کسوت توانسته ضرب المثل های ایرانی را با هنر ابداعی خویش جان بخشد و به طور مثال با ساختن کوهی از پول و پارو ، ضرب المثل "پول از پارو بالارفتن" را به تصویر کشیده و با زبان هنر بیان کرده است.
و در برخی موارد ضرب المثل ها را به گونه ای به تصویر کشیده که خنده ای نیز بر روی لب تماشاگران می نشاند به طور مثال در یکی از آثار عروسی کور و زشت روی و لنگ در کنار دیگر تصاویر ضرب المثل "دست ننه ام درد نکند با این عروس آوردنش" را بیان می کند و یا در اثری دیگر ضرب المثل "تیر بیارید، تخته بیارید، سکینه خانم می خواد آش بپزه" با چیره دستی فراوان به تصویر کشیده شده است.
بزرگترین تابلوی این موزه نیز تابلویی با عنوان "صلح و صفا" است که "دلشکیب" با صرف دو هزار ساعت وقت، مردم جهان از تمام نژادها و رنگ پوست و تمام پرچم کشورهای جهان را با هنرمندی تمام در اثری زیبا و ماندگار، خلق کرده است.
جالب اینکه دلشکیب گرچه شاعر نیست اما به گفته خودش هنگام ساخت این تابلو شعری به او الهام شده و سروده که آن را به دو زبان فارسی و انگلیسی در پایین تابلویش درج کرده است:
ما اگر سرخ و سفیدیم اگر رنگین پوست
یا به هر شکل به رنگ دگر ، خالق اوست
نزد ما مذهب و آیین ملل محترم است
طالب صلح و صفاییم همگی هستیم دوست
if we are many color or mony shape
if we are tall and little or any type/created by GOD
all people all idea and religion/respectable
but we are all pacifist/we are freind all to geather
ماکت بزرگ میدان نقش جهان اصفهان یکی از دیدنی ترین آثار این موزه به شمار می رود که به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران بسیار مورد توجه است.
عروسک و تندیس بزرگ حاجی فیروز چشم هر بیننده ای را به سوی خود جذب می کند و البته بسیاری از بازدید کنندگان از این موزه در کنار حاجی فیروز عکس یادگاری می اندازند!

"حبیب الله دلشکیب" ، این هنرمند چیره دست درباره موزه آثارش ابداعی خود می گوید: از کودکی به دیدن آلبوم عکسهای قدیمی بسیار علاقمند بودم و همیشه می خواستم که عکسها ملموس باشند.
وی افزود: همیشه این فکر را داشتم که با برجسته سازی به آدمها و اشیا اطراف آنها که در این عکسها می دیدم، بعد تازه ای بدهم.
او که بازنشسته شرکت نفت و است، افزود: ابتدا با استفاده مواد گوناگون نظیر چوب، گچ و خمیر برای بعدبخشی به عکسها تلاش کردم اما نتیجه کار رضایت بخش نبود.
این هنرمند 74 ساله (متولد 1314) گفت: با گذشت دو سال با علاقه شدیدی که به این کار داشتم در سال 1366 دست به ابداعی با استفاده از سه عنصر طلق پی وی سی، رنگ و حرارت، زدم که حاصل آن خلق این آثار و برپایی دهها نمایشگاه شد.
اکنون سالهای زیادی از خلق آثار دلشکیب که به گفته وی سبک جدیدی در هنرهای تجسمی و حجم سازی به شمار می رود، گذشته است و خودش هم فکر نمی کرده است که این چنین مورد استقبال قرار گیرد.
او با نرم کردن پی وی سی و سپس حالت دادن و رنگ آمیزی آثار خود، قادر است با دستهای هنرمندانه اش تقریبا همه فضاها، اشیا و آدمهای اطراف خود را شبیه سازی کند.
دل شکیب تاکید کرد: با این همه حمایت دستگاههای ذیربط بسیار کم است و اصلا حمایتی وجود ندارد و همین موزه هم کاملا با هزینه شخصی و با عشق به هنر راه اندازی شده است.
وی گفت: علاوه براین چهار سال دنبال مجوز راه اندازی این موزه بودم که اخیرا مجوز آن صادر شده است و بهتر است از هنرمندان در زمان حیاتشان حمایت و تقدیر شود.
وی از مسوولان ذیربط و خیران هنردوست خواست با خرید ملک روبرویی این موزه ، او را در گسترش موزه خود یاری کنند تا بتواند تمام 350 اثر خود را به نمایش گذارد.
وی افزود: برغم نبود اطلاع رسانی و خبرنداشتن مردم و همچنین مدت زمان اندک راه اندازی این موزه ، استقبال گرمی از این موزه شده است بطوریکه مردم پس از بازدید از این موزه خانواده های خود را در نوبت بعدی می آورند.
او اسم "کارادل" به این آثار را به معنی "کار، ابداع ، دل شکیب" معنا کرد و گفت: به تلاشهایم ادامه خواهم داد تا این هنر اصیل ابداعی ایرانی بتواند به آن سوی مرزها نیز منتقل شود.
وی گفت: هرچند دعوتهای زیادی از خارج از کشور از جمله کانادا و دانمارک برای برپایی نمایشگاه داشته ام اما به دلیل کهولت سن از انجام این کار سر باز زده ام اما بیش از یکصد نمایشگاه در کاخ موزه، دانشگاهها و فرهنگسراهای کشور از این آثار برگزار شده و بیش از یکصد لوح تقدیر از نهادها و مسوولان گوناگون نیز دریافت کرده ام.
دل شکیب دستکم تاکنون 350 اثر از آداب و رسوم مردمان قدیم و مجموعه ضرب المثل های ایرانی را در قالب تابلوهای نقش برجسته سه بعدی خلق کرده و به نمایش گذاشته است.
اینکه نام این آثار کارادل باشد یا هرچیز دیگری مهم نیست، مهم این است که این هنرمند کرجی توانسته است با آثار خود تماشاگران زیادی را جذب کند و هنری ابداع کند که بتواند فرهنگ قدیم ایران را با شیوه ای متفاوت به دنیا معرفی کند.

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:36 ] [ حامد آزادواری ]

روستای کلوان زیر سایه کهار

قله مرتفع چهار هزار متری کهار که در زبان محلی "کاهار" خوانده می شود در حاشیه جاده
کرج – چالوس، روستایی با طبیعت باشکوه و خیره کننده با قدمت صدها سال زندگی با نام "کلوان" را در دامن پرمهر خویش جای داده است.
صخره ها و سنگهای کوه کهار گویی بر روستای پر هیاهو و زیبای کلوان سایه انداخته اند ومنظره باشکوهی را خلق کرده است

روستای کلوان در میان دو کوه مرتفع "ناز" و "کهار"، شکوفه باغهای گیلاس و سیب،
گلهای وحشی و دو رودخانه خروشان پرآب محصور شده و منظره ای بدیع را در پیش روی
چشمان گسترده است.
روستای کلوان آخرین روستای محله سیرا بخش آسارا کرج ( با پنج روستای اویزر، آیگان،
کلها، لیلستان و کلوان) محسوب می شود و با جمعیت بیش از 200 خانوار و وسعتی بیش از
یک هزار هکتار بالاتر از سایر روستاهای این محله قرار دارد.
زیبایی بی حد و حصر روستای کلوان جمعیت غیربومی زیادی را به سوی خود جذب کرده
است.
این روستا را کلوان نامیده اند چراکه نسبت به روستاهای همجوار خود در محل مرتفع و
بلندتری قرار گرفته و نسبت به آنها حکم کله و راس را دارد و به همین سبب "کلوان" به
معنای بلندی، خوانده شده است.
رودخانه و شکوفه های درختان بلند و گاه قطور گیلاس، گلابی و گردو در این روستا از
جمله جاذبه های کلوان به شمار می رود و وجود دو قله بالای چهار هزار متر کهار و ناز نیز
کوهنوردان زیادی را به سوی خود جذب می کند.
آنچه که بیش از هر چیز دیگری چشم بیننده را در روستای کلوان به سوی خود جذب می کند
وجود دو رودخانه خروشان و فراوانی آب زلال و مواج در این روستا است به طوریکه پنج
روستا آب شرب و کشاورزی خود را از آب روستای کلوان تامین می کنند.
آب شرب روستای کلوان آسارا از چشمه های جاری در ارتفاعات تامین می شود که پس از
روانه شدن به منبع های آب در لوله های آب این روستا جاری می شود و فشار این آب به
حدی زیاد است که مردم روستا ناگزیرند برای جلوگیری از ترکیدگی لوله ها در ساعاتی از 
روز، شیرها را باز بگذارند.

کومه های حقیر، زندگی ساده روستایی، پویایی کشاورزان و دامداران، صدای زمزمه
رودخانه، خش خش برگها و شکوفه ها و عطر نان محلی در روستای کلوان، آدمی را ناگزیر
به تفکری دوباره در مفهوم زندگی می سازد.
زنان روستایی با لباسهایی رنگارنگ اما بسیار ساده مشارکتی پویا در فعالیتهای اقتصادی
خانواده های خود دارند و همگام و همدوش مردان در کشاورزی و دامداری حضوری موثر
دارند.
این زنان با آغاز فصل بهار و تابستان راهی کوههای مرتفع می شوند تا با جمع آوری قارچ و
سبزی های کوهی (از جمله شورک و والک و غزیانه) از این سبزی ها در پخت غذاهای
محلی استفاده کنند.
البته زنان روستایی در فصل پاییز هم به جمع آوری زرشک کوهی مشغولند و از آن بیشتر به
عنوان جایگزین "کشک" استفاده می کنند به این ترتیب که آنان به جای کشک در آش رشته
خود زرشک می ریزند که رنگش را قرمز و طعم آن را ترش می سازد.
هر خانه روستایی دارای یک تنور گلی است که زنان در آن به پخت نان مشغولند و این پختن
نان یک صبح تا ظهر طول می کشد اما نانی که پخته می شود دارای ماندگاری زیادی است و
دورریز ندارد.
زنان روستایی در پایان پختن نانهای نازک لواش به پختن نان فطیر که در گویش محلی
"دستی نان" می گویند، می پردازند.
البته تمام اینها گوشه ای از زحمات زنان روستایی است که با تلاش خستگی ناپذیر خود نقش
عمده ای در امرار معاش خانوارهای روستایی ایفا می کنند.
گردشگرانی که به روستای زیبای کلوان می آیند علاوه بر استفاده از مناظر زیبا و خیره
کننده طبیعت این روستا می توانند از سوغاتی های دلچسب و باارزش این روستا مانند زیله
(نوعی حلوا از پنیر و روغن)، فراورده های لبنی محلی (ماست، پنیر، کره)، میوه های تازه
چیده شده و مرغوب از جمله سیب کلوان و گوجه سبز که در زبان محلی به آن آلوچه می
گویند، سبزی های کوهی (از جمله شورک و والک و غزیانه) ، نان محلی ( که به آن فطیر یا
"دستی نان" می گویند) ، زرشک و قارچ کوهی و گیاهان دارویی ، بهره مند شوند.
صنایع دستی روستای زیبای کلوان از جمله جاجیم و حصیربافی از دیگر سوغات این روستا
به شمار می روند که متاسفانه در حال حاضر صنعت حصیربافی در این روستا از بین رفته
و عده اندکی از روستاییان نیز به بافت جاجیم اشتغال دارند و لازم است مسوولان ذیربط به
احیای این صنایع همت گمارند

روستاییان روستای سرسبز کلوان علاوه بر سوغات و صنایع دستی با کار و اشتغال به
کشاورزی و دامداری ، محصولات متنوعی تولید می کنند که طرفداران زیادی دربین اهالی
منطقه و نیز گردشگران دارد.
وجود رودخانه کرج روستای کلوان را مستعد فعالیتهای گوناگون کشاورزی و منابع طبیعی
ساخته از آن جمله می توان به فعالیت یک مرکز پرورش ماهی قزل در این روستا اشاره کرد
که سالانه بیش از 200 کیلو ماهی پرورشی تولید می کند.
همچنین چهار مرغداری در این روستا فعالیت دارند که سایر روستاهای آسارا مرغ خود را
از این مرغداری ها، تامین می کنند، صنعت زنبورداری به خاطر رویش گلهای فراوان
وحشی و دارویی نیز در روستای کلوان رونق دارد و این زنبورها عسل بسیار خوش طعمی
تولید می کنند.
صنایع کشاورزی و دامداری، صنایع دستی، سوغات ارزشمند و طبیعت خیره کننده روستای
کلوان تنها جاذبه های گردشگری این روستا نیستند بلکه این روستا دارای خانه هایی تاریخی
با قدمت بیش از یک قرن هستند که از چوب و گل ساخته شده اند.
در چوبی با کلون، سقفهای ساخته شده با تنه درخت ، ایوان و کوچکی و سادگی بنا از
ویژگیهای این خانه های قدیمی هستند.
جالب است که در روزگاری نه چندان دور ساکنان قدیمی روستای کلوان برای زیباسازی
نمای ساختمان خود از خاک قرمز چسبنده ای که در منطقه وجود دارد استفاده می کردند.
شاید جای شگفتی باشد که روستای کوچکی در حاشیه جاده کرج – چالوس به تنهایی دارای
این همه جاذبه گردشگری باشد اما جای بسی تاسف است که به رغم تمام این جاذبه ها،
امکانات و زیرساختهای توسعه گردشگری در این روستا فراهم نیست.
درختان سرسبز سربه فلک کشیده، رودخانه پرآب و مواج، بافت سنتی روستایی، آب زلال
چشمه سارها، سرسبزی گسترده و چشم نواز، آب و هوای خنک و دلپذیر، باغهای پربار
میوه و ابهت قله های کهار و ناز بر فراز روستای کلوان، همه و همه گردشگری پررونقی در
این منطقه را درصورت توسعه امکانات گردشگری، نوید می دهد.
بی شک گردشگری روستایی از مهمترین بخشهای صنعت گردشگری به شمار می رود و
استفاده از منابع خدادادی موجود در روستای زیبای کلوان ضمن توسعه این صنعت می تواند
فرصتهای شغلی زیادی را ایجاد کند و نقش مهمی در توسعه پایدار محلی ایفا کند.
علاوه بر این توجه مسوولان ذیربط به گردشگری کم نظیر و زیبای روستای کلوان می تواند
منافع اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی زیادی را برای شهرستان کرج در پی داشته باشد
آدرس روستای کلوان: کیلومتر 45 جاده کرج – چالوس از این نقطه توسط جاده فرعی 9 کیلومتر تا کلوان فاصله است.
 

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:26 ] [ حامد آزادواری ]

جشنواره لاله ها


جشنواره لاله ها (جشنواره گلهای لاله) یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کرج به شمار می رود که هرساله در اردیبهشت ماه ( حدودا ششم تا 18اردیبهشت) در کیلومتر 53 جاده کرج - چالوس- روستای گرماب بخش آسارا (نزدیک گچسر) در باغ لاله این روستا برگزار می شود و صدها هزار گردشگر را به سوی خود جذب می کند.
امسال نیز (سال 89) در دوازدهمین جشنواره لاله ها ، 400 هزار شاخه گل لاله از جمله "یوکوهاما" ، "پریمولا"، "ملکه شب" و "سوسنی" در 23 رنگ زیبا و گوناگون در معرض دید عموم قرار داده شده است.
علاوه براین در سال جاری دو نوع گل لاله "تاروت" و "داروین" در شش رنگ بنفش ، ارغوانی، سفید، صورتی، زرد و نارنجی به مجموعه جشنواره لاله ها افزوده شده است.
در این جشنواره، یک میلیون پیاز لاله در 30 واریته داخلی و خارجی ارایه شده است.
در سال 88 ، 490 هزار نفر از این جشنواره دیدار کردند و با اطلاع رسانی های انجام گرفته برنامه ریزی شده تا در سال جاری شمار بیشتری از این جشنواره دیدن کنند.
جشنواره لاله ها که یکی از مهمترین جشنواره های کرج به شمار می رود، همه ساله به منظور توسعه امور باغبانی و ایجاد بستر فرهنگی و زیست محیطی مناسب جهت ارتقای سطح تولید گل و گیاه، ایجاد اشتغال، ترغیب تولیدکنندگان و توسعه صنعت گردشگری در کرج برگزار می‌شود.
بخش آسارا کرج به دلیل وجود رودخانه کرج و آب و هوای مناسب یکی از مناطق مهم در استان تهران برای پرورش گل و گیاه بخصوص گلهای شاخه بریده است.

[ دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, ] [ 23:23 ] [ حامد آزادواری ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

لطفا جهت تكميل اطلاعات و اخبار هاي گذشه كلاك و نگهداري آنها با ما تماس بگيريد
موضوعات وب
< !آب و هوای کلاک >
آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 214
بازدید کل : 15038
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

تبادل لینک

خرید بک لینک